På Reklamelinjen i København er Hold 5 lige nu i fuld gang med at træne kreativitet og i at udvikle værdiskabende, som gør en forskel –  og nu åbner uddannelsen også i Aarhus.

Det sker med en trio af fagansvarlige - Michael Paterson, Jesper Hansen og Rasmus Dunvad – der alle har været involveret i en lang række af de seneste årtiers mest anerkendte kampagner herhjemme, bl.a. for Fakta og OK, begge fra UncleGrey.

Rasmus Dunvad, stifter af Dunville og i guldvinder i Copywriting-kategorien i seneste Creative Circle Award, siger om nødvendigheden i Reklamelinjen:

- Kreativitet har forandret sig og er nu ved at blive en helt ny størrelse: Fra at levere en sponseret joke til at hjælpe virksomheder med at gøre en forskel for samfundet og for verden. Det er der god økonomi i for virksomhederne, og således er kreativitet i dag et spørgsmål om opfindsomhed – både hvad angår strategi, koncept og produktudvikling.

Bydes velkommen

- Kreativitetens nye rolle vil jeg gerne puste liv i på Reklamelinjen – en uddannelse, der har den handlende idé som fundament. I dag handler kreativitet mere om, hvad vi gør, end hvad vi siger. Dokumentationen af dét, vi gør, bliver til kommunikation – lidt forenklet sagt, tilføjer Dunvad.

Og uddannelsen, der åbner efter sommeren, møder velkomsthilsner fra både bureau- og kundeside.

- Jeg byder Reklamelinjen stort velkommen. At uddannelsen ikke kun ligger i København er godt, for kreativitet er efterspurgt på både kunde- og bureausiden over alt. World Economic Forum har kigget på de mest efterspurgte jobkompetencer. I 2015 var kreativitet på en 10. plads, i 2020 vil den være oppe som nr. 3, siger Mona Juul, adm. direktør i Envision.

Reklamelinjen i Aarhus vil i lighed med søsteren i København være præget af gæstelærere med hvert sit speciale – og hver sin tilgang – inden for kreativitet.

Desuden stilles konkrete opgaver af virksomheder, og også fra dén side af bordet hilses uddannelsen velkommen.

En gave til Aarhus

- Reklamelinjen er en gave til Aarhus. Den har med sine cases en krog i virkeligheden og arbejder med kreativitet, der gør en forskel, og som ikke bare er reklame. Og det er der behov for: Kreative i virksomheder og på bureauer har aldrig haft sværere betingelser for at kommunikere – med al den støj. Og aldrig har det været mere spændende – med alle de muligheder, der er, siger Ulrik Feldskov Juul, PR, Karma & Communications Manager hos Hummel.

Han tilføjer:

- Vi ser en ny type indsigtsfuld kommunikation, der er langt mere tovejs – og transparent – i forhold til tidligere. Og både forbrugere og brands går efter ting, der giver mening.

Uddannelsen, der henvender sig til både kreative og projektledere, varer ni måneder med to undervisningsaftener om ugen.

Det åbner mulighed for arbejde ved siden af: På Reklamelinjen København har de fleste på det nuværende hold en videregående uddannelse og en fuldtidsbeskæftigelse ved siden af studierne.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har i øvrigt haft en lignende uddannelse – i København, henvendt til kreative talenter – Kreativ Basis, men den er for tiden på stand by.

Reklamelinjen i Aarhus holder åbent hus i Dokk1 tirsdag den 8. maj.