I maj forlod Morten Kirckhoff sin stilling som kreativ direktør og partner hos reklamebureauet Advance for at fuldtids-fokusere på de aktiviteter, der siden 2011 har gjort ham kendt i offentligheden som eventyrer, fotograf og en af profilerne bag de succesfulde fotobøger med titlen Abandoned.

Fra Californien over Færøerne og til Kasakhstan har han sammen med barndomsvennen Jan Elhøj gennemfotograferet alt fra militærbaser, hospitaler, forlystelsesparker og palæer til bordeller, biografer, kirker og privatboliger, og foreløbig er det blevet til fire fotobøger – den seneste er netop udkommet.

Og bøgerne bliver nærmest hevet ned af hylderne: Flere end 20.000 eksemplarer af de tre første bøger solgt, og ganske kort tid efter at der blev åbnet for forsalget af Abandoned 4, var der solgt 1.000 styk.

- Da vi første gang gik til et forlag med ideen, sagde de: En fotobog? I kan måske være heldige at sælge 800 eksemplarer. Det er jo lidt sjovt at tænke på i dag, siger Morten Kirckhoff.

Sommer-tandlæge i Thule

Den nyeste udgivelse rummer som de foregående stribevis af fotos, som hver for sig fortæller deres egen hjerteskærende, uhyggelige, overraskende, dramatiske eller bare mærkelige historie om steder, hvor mennesker har levet, leget, boet og arbejdet.

Og som altid har det fotograferende makkerpar tilbragt utallige nætter overnatninger i eller uden for forladte slotte, privatboliger, forlystelsesparker, laboratorier, biografer og natklubber - for at fange både stedets sjæl og det rigtige lys ved næste morgens solopgang.

Men denne gang måtte der et enkelt sted andre metoder til, for de to forfattere ville gerne ind og fotografere U.S. Airforces gamle radarstation ved Thulebasen i Grønland, opført i 1961 under den kolde krig.

- Det er jo en aktiv militærbase, så der kommer man ikke sådan bare lige ind, fortæller Morten Kirckhoff.

Så han satte sig til tasterne og skrev en ansøgning.

- Så jeg ansøgte om at blive praktikant på Thulebasens tandlægeklinik. Det fik jeg ja til, så i august assisterede jeg på klinikken med spytsug og instrumenter og det hele, og når jeg så havde fri, var der jo mulighed for at se sig lidt omkring i området med et kamera.

Lærerigt at være sit eget brand

Med efterhånden fire bøger, en dokumentarserie på DR2, stribevis af medieomtaler og adskillige udsolgte foredragssale på samvittigheden er Morten Kirckhoff og Jan Elhøj i dag nærmest et brand i sig selv.

- Det er en både interessant og lærerig proces. Jeg har jo i mine mange år i reklamebranchen arbejdet med storytelling, medier, kommunikation og formidling, men i dag er jeg jo blevet min egen kunde – og reelt også et brand, der skal markedsføres, siger Morten Kirckhoff.

Og de to eventyrere står selv for hele molevitten: Forlaget er deres eget, kommunikation og kundeservice står de selv for, de styrer selv kontakten til trykkeriet, og pakker og sender bøgerne – det der på moderne dansk hedder supply chain management.

Har I lige disruptet den traditionelle bog-distributionskæde der?

- Ja, det kan du godt sige. Vi behøver jo reelt ikke boghandlerne, kan man sige. Vi har opbygget en fanbase på Facebook på omkring 40.000 followers, som vi kommunikerer direkte med, vi sælger bøgerne via vores hjemmeside, og vi står selv for forsendelse, så ja, det er vel ikke helt forkert.

Hvordan er det at markedsføre sit eget brand – og ikke en bureau-kundes brand?

- Det er sindssygt lærerigt. Fx i forhold til SoMe-arbejdet, hvor vi tester forskellige strategier og kampagne-elementer, men også i forhold til andre typer udfordringer, som ”almindelige” kunder jo også står med, men som vi som reklamebureauer måske ikke altid har været opmærksomme på: Kundeservice, distribution, tryk osv. Bare en praktisk ting som tryk: Hvad nu hvis trykkeriet er forsinket? Det synes jeg, vi har lært enormt meget af.

Og timing er vigtig?

- Ja, i høj grad. Det er jo fx helt bevidst, at vi udkommer op til jul – ligesom alle andre bogudgivelser i øvrigt. Men også timing i forhold til vores kommunikation. Præcis, som i min tid i reklameverdenen handler det om at ramme plet med content, SoMe-strategi og PR – og om at skabe engagement.

Flugten fra livets tabuer

Den fjerde fotobog byder på indtryk fra bl.a. Portugal, Bulgarien, USA, Frankrig, Kasakhstan, Grækenland, Spanien og Danmark.

Især oplevelsen på militærområdet ved Bajkonur i Kasakhstan gjorde indtryk. Her lykkedes det efter en lang rejse de to danskere at snige sig ind på et lukket område, hvor der efter sigende skulle befinde sig en hangar med en rumfærge fra det nedlagte russiske rumprogram Buran.

Det gjorde der, og Morten Kirckhoff og Jan Elhøj har dedikeret et særligt afsnit i bogen til fortællingen om den helt usædvanlige oplevelse, det var at liste ind i hangaren og overnatte der.

Men ellers er det svært at fremhæve nogle af oplevelserne for andre, mener Morten Kirckhoff, der dog især har mærket følelserne være på overarbejde, når han og Jan Elhøj har fotograferet i forladte, private hjem.

- Det kan være meget følelsesladet at stå midt i et forladt hjem, hvor man kender koderne. Man kender aviserne, cigaretpakkerne. Der står fotorammer, der ligger indpakkede gaver, breve med ”kære mormor”. Det er meget emotionelt at opleve. Og det skærer i hjertet, at mennesker kan være så ligeglade med hinanden – eller fortravlede - at man ikke orker at rydde op i mormors hus på Lolland, eller hvor det nu er. Det er trist og tankevækkende. Men det sker. Også i Danmark.

Måske derfor også det ret specielle citat fra en dansk præst, der et optrykt på bagsiden af bogen.

- Han kom op efter et af vores foredrag og sagde til os: I siger det jo ikke direkte, hverken i bogen eller i jeres foredrag. Men det er også det, jeres billeder handler om: De største tabuer i livet. Forfaldet, ensomheden og døden.

Du kan se mange flere fotos fra Morten Kirckhoff og Jan Elhøjs oplevelser her - og følge de to eventyrere på Facebook.

Og så kan du se en film fra nogle af de seneste foto-rejser herunder.