Tre skarpe profiler med masser af erfaring fra forskellige dele af marketing- og kommunikationsverdenen har etableret et nyt konsulenthus, Messbar.

De tre er Søren Schnedler, tidligere CEO i Kolding-bureauet Masters, der i 2013 udviklede sig til koncept- og kommunikations-bureauet Gravity, Joachim Ditlev, ejer af Content Marketing DK, og populært kaldet Danmarks Mr Content Marketing, og Gitte Sandlykke, tidligere CMO i Business Intelligence-virksomheden Targit med base i Boston.

Konsulenthuset er virtuelt, der er ingen ansatte og ingen fast adresse som sådan, og selv definerer stifterne sig som digitale bygherrerådgivere - en form for ”task force”, der går ind på direktionsgangen i små- og mellemstore virksomheder for at hjælpe dem med at transformere marketing fra en omkostning til en investering og med at agere i en digital virkelighed.

Ikke et bureau

Så I er ikke bare endnu et reklamebureau – eller i det hele taget et bureau?

- Nej, langt fra. De traditionelle reklamebureauer står i dag på en isflage i et brændende oliehav, så det er absolut ikke der, vi gerne vil placere os. Vores ambition er at tænke forretning og strategi og at hjælpe vores kunder med at etablere – eller optimere – en effektiv salgs og marketingmaskine.

Men kan virksomhederne da ikke godt selv finde ud af det?

- Helt bestemt. Men du vil blive overrasket over, hvor mange der faktisk ikke er så gode til det. Mange virksomheder har ikke en reel salgs- og marketingstrategi. I stedet hopper de fra kampagne til kampagne med hjælp fra forskellige bureauer, men måske har virksomheden netop ikke brug for en ny reklamefilm. Eller et nyt logo.

Så det I kan er…?

- Lægge planen. Tænk på os som en uafhængig digital bygherrerådgiver på et hus. Vi er ikke håndværkerne, der er dygtige til at lægge tag eller støbe sokler, men dem, der leverer et bud på, hvordan huset skal se ud, hvilke håndværkere, der skal lægge taget, og i hvilken rækkefølge håndværkerne skal i sving.

Orden i penalhuset

Og centralt i strategien bag det nye konsulenthus er det, der kan måles – deraf navnet Messbar, tysk for målbar.

- Man siger, at det, der bliver målt, bliver gjort. Sådan ser vi også på det – i hvert fald så længe, det er det rigtige, der måles, og på den rigtige måde. Når folk taler om digital transformation er det jo lidt ligesom disruption og teenage-sex: Alle taler om det, og alle tror, de andre gør det, men sandheden er, at få gør det, og endnu færre er gode til det. Men vi har kompetencerne og værktøjerne til at hjælpe virksomhederne med rent faktisk at håndtere den digitale transformation. Og dermed samtidig gøre marketing til en investering – ikke en omkostning.

Og hvorfor navnet Messbar?

- Jamen, det vigtige for os var et navn, der rummede noget med ”at måle”. Fordi det er centralt i vores strategi. Vi havde også flere andre forslag på bordet, men endte med at være enige om Messbar.

Men hvorfor tysk?

- Fordi vi synes, det passer godt til os – og til vores forretning. Det er ikke valgt, fordi vi absolut har et behov for at råbe ”Ordnung muss sein”, hver gang vi får chancen. Men det skader jo ikke at signalere, at man har orden i penalhuset og ved, at der er en verden uden for Danmark.

Besøg Messbar her