YouGov ser årligt på, hvilke brands er de mest anbefalede, og det sker ganske enkelt ved at spørge et repræsentativt udsnit af befolkningen om, hvilke brands de vil anbefale til familie, venner og kolleger.

Og hvilke brands de vil anbefale familie, venner og kolleger at undgå. Ud af forskellen mellem positive og negative tilkendegivelser, beregner YouGov så det årlige Brand Advocacy Rankings 2017.

Herunder kommer så de virksomheder og brands, der er gode til at skabe ambassadører, altså kunder, der vil anbefale deres brands.

1. Lærerstandens Brandforsikring (77,6 pct.)

2. MobilePay (70,0 pct.)

3. Thai Airways (61,1 pct.)

4. Skoda (60,1 pct.)

5. Lego (59,0 pct.)

Højdespringerne er

Lige så spændende er det at se, hvilke selskaber og brands avancerer betragteligt i forbrugernes øjne. De kommer her.

1. Huawei11,9 pct. ændring i scoren)

2. Totalkredit (9,6 pct.)

3. Findus (5,5 pct.)

4. 3 Danmark (5,3 pct.)

5. Rejsekortet (5,1 pct.)

Huaweis højdespring skyldes, mener YouGov, at forbrugerne oplever, de får mere for pengene, når de køber produkter fra Kinas største smartphone-producent.

Over 300 brands bedømmes, og kun brands med mindst 500 reviews inkluderes i analysen.

Du kan læse mere om YouGovs Brandindex her.