Det danske lyd-firma AIAIAI fik en del international opmærksomhed, da deres produkter blev indlemmet i sortimentet hos Best Buy - og i selveste Apples forretninger. Og nu er det lille københavnske firma igen havnet i verdenspressens spalter.

Denne gang på grund af en kampagne for lyttebøf-modellen Capital. Og i særdeleshed for et meget ukonventionelt samarbejde med den japanske lydkunstner Yuri Suzuki - et ambitiøst lydprojekt, som ganske bogstaveligt skulle leve op til kampagnens løfte om at ”make the city sound better”.

Omdrejningspunktet for projektet var en ”Sound Taxi” - en ombygget udgave af den ikoniske, britiske black cab - udstyret med en mikrofon på taget, der registrerede og opfangede den omgivende støj, mens den kørte gennem gaderne i London.

Samtidig konverterede den i real-time - via et specialdesignet software, inde i køretøjet - byens larm om til musik.

Forbipasserende hørte musikken fra de 67 højttalere indbygget i bilens karosseri og ​store indiske horn der var monteret på toppen af ​​taxiens tag. Og endelig kunne passagererne høre musikken ved hjælp af hovedtelefoner der var installeret inde i køretøjet.

Musikken kunne også downloades fra kampagnesitet.

Kæmpe medieomtale

Creative director Peter Michael Willer fra AIAIAI fortæller, at feedback’en fra folk på gaden og pressedækningen ganske enkelt har været overvældende.

- For en virksomhed som vores, der konkurrerer på et internationalt marked op imod mange store spillere med kæmpe marketingbudgetter, er det helt afgørende, at vi skaber opmærksomhed og engagement gennem anderledes kreative indsatser, og vi er glade for det er lykkedes at bryde igennem støjen, siger han.

Alt lige fra traditionelle til digitale medier har dækket historien – blandt andet en af Storbritanniens mest læste aviser Evening Standard. BBC World Services sendte deres radio crew forbi til et interview.

Og endelig har mange af de førende tech-blogs og toneangivne netmedier som Wired, Engadget, Gizmodo, Mashable, Notcot, Coolhunting, Hybebeast, PSFK og Creators Project og mange, mange flere, berettet om danskernes projekt.

- Det sociale medielandskab var fyldt med billeder af vores taxa og en af vores konkurrenter, Bowers & Wilkins, valgte sågar at tweete om det. Og ikke at forglemme, så fik vi den største ros af alle - officiel blåstempling og thumbs up fra diverse taxichauffører og taxifirmaer i London. Et folkefærd, der ikke normalt er kendt for at komplimentere noget som helst, lyder det fra Peter Michael Willer.

Senest har også den internationale reklamepresse, med Adweek, Ad Age og Creativity Online fået øjnene - og ørerne - op for projektet.

Se filmen fra projektet her.