Sidste sommer kunne to unge danskere glæde sig over at smage noget så sjældent som Grand Prix-sejrens sødme ved VM i reklame i Cannes - endda hele to gange for samme arbejde, for at det ikke skal være løgn.

Og nu kan de to unge, kreative danskere - Rasmus Smith Bech og Jonas Roth - også glæde sig over, at den Grand Prix-belønnede case, Volvo LifePaint, blander sig i toppen i en helt anden sammenhæng - nemlig på årets The Good Report, der netop er udkommet.

The Good Report er en rangliste over de kampagner, der i det forgangne år mest innovativt og effektivt har skabt opmærksomhed om en god sag, flyttet holdninger og arbejdet på at skabe en bedre verden - og ikke bare har fået forbrugerne til at hive varer ned af hylderne.

Med andre ord - de virkelig gode reklamer.

I fint selskab

Rapporten placerer General Motors-kampagnen Human Traffic Signs fra MullenLowe Kina på en førsteplads, efterfulgt af Procter & Gamble/Always-kampagnen #LikeAGirl fra Leo Burnett i Toronto på andenpladsen.

Tredje- og fjerdepladserne tager henholdsvis kampagnen Poachers for Verdensnaturfonden fra Leo Burnett i Sydney samt kampagnen A Very Disturbing Taxi Ride fra Kafa og Memac Ogilvy & Mather sig af.

Og på en flot femteplads blandt 40 kampagner kommer Volvo LifePaint-kampagnen fra Grey London - med danske Rasmus Smith Bech og Jonas Roth som kreativt team.

- "The Good Report"-hæder er selvfølgelig ikke en Cannes Grand Prix, men hvad tænker I om denne type anerkendelse?

- Det er da en fantastisk ære, især med så mange gode kampagner på listen. Måske endda noget vores mødre vil være stolte af, lyder det fra de to unge, danske Grey London-kreative.

Hvordan har det været at arbejde på Volvo-casen?

- Jamen, det er jo fantastisk, når man får mulighed for at arbejde med et brand, der har en større mission og gerne vil hjælpe deres ”forbrugere”. Sikkerhed er en stor del af Volvos DNA, så det var en naturlig vej at udforske. Det var et modigt træk fra Volvo at turde tale om de mest sårbare i trafikken, men produktet og kampagnen har heldigvis vist sig at virke.

Masser af lister

Bag The Good Report, der udkom for første gang i 2014, står den schweizisk baserede non profit-organisation ACT Responsible sammen med The Gunn Report, en af de mest kendte rangliste-kreatører i reklamens verden.

Og ud over at rapporten ranker sidste års 40 bedste kampagner for en god sag, finder man også lister over de mest succesfulde bureauer inden for Good Cause Marketing, de bedste bureau-netværk - og de bedste annoncører på området.

Listerne er skabt ud fra dels ACT Responsibles databaser og dels årets Gunn Report, og i alt 1.474 kampagner fra 866 bureauer for 1.090 annoncører fra 82 lande er bedømt.

The Good Report Top 5-kampagner - 2015

 #1 Human Traffic Signs, MullenLowe China, General Motors

 #2 #LikeAGirl, Leo Burnett Toronto, Always/Procter & Gamble

 #3 Poachers, Leo Burnett Sydney, WWF International

 #4 A Very Disturbing Taxi Ride, Memac Ogilvy & Mather Dubai, Kafa

 #5 LifePaint, Grey London, Volvo 

Du kan se en oversigt over alle 2015-ranglisterne her - og se case-filmen for Volvo LifePaint her.