Danske Caroline Escobar vandt torsdag en Future Lions-pris, da det amerikanske digitale bureau AKQA for ottende gang uddelte de eftertragtede gule gummiløver ved konkurrencen, der finder sted i Cannes - ”i udkanten” af det officielle VM i reklame, Cannes Lions.

Caroline går på Miami Ad School i Hamborg, og vandt sammen med sin makker Alejandro Ladeveze en af de fem priser for projektet ”Keep-It” - et snedig app, som en gang for alle skiller os af med de evigt irriterende småpenge i lommerne - uden at skille os af med dem.

Og den unge dansker er naturligt nok meget glad:

- Det er en vild følelse - mildest talt - og det gik ikke rigtig op for mig, før jeg stod på scenen i går foran James Hilton og fotografer og modtog min pris. En vild følelse, fordi jeg kun lige er startet. Færdiggjorde mit 4. quarter lige inden Cannes og har stadig et år igen på Miami Ad School. Så at vinde en award så tidligt, er en meget stor ting for mig - en fantastisk oplevelse, der åbner nye muligheder og skaber nye kontakter, siger Caroline Escobar til Markedsføring.

Så du har fået mange reaktioner?

- Ja, jeg ser virkelig nu, efter overrækkelsen i går, hvor stor en betydning sådan en award har derude. Pludselig er man i selskab med de helt store reklamefolk, der viser respekt og interesse og roser vores idé til skyerne. Som det ser ud nu, har jeg kort på forskellige, som ønsker at se min portfolio, andre at jeg skal give dem et kald, når jeg er færdig med skolen.

Nogle konkrete job-henvendelser?

- Jeg er blevet kontaktet på mail fra et stort bureau, som spørger, om jeg er interesseret i at ringe og snakke om job-muligheder. Jeg kan se en dør af muligheder, der åbner sig, men som sagt er jeg stadig studerende og jeg er meget glad for forløbet på Miami Ad School i Hamburg. Næste step er internship i Hamburg, derefter London og Stockholm formentlig. Nu må vi se hvad der sker, lyder det fra en glad Caroline Escobar.

Det er første gang siden 2010, at der har været en dansker på scenen ved uddelingen af Future Lions, så vi kipper med flaget. Ikke mindst fordi konkurrencen om at vinde ved Future Lions bliver større og større år for år, og dette år er ingen undtagelse.

Antallet af indsendte arbejder fra studerende over hele verden er vokset fra 1.000 sidste år til omkring 1.500 i år, og også den danske interesse er vokset. Fra 10 indsendte bidrag sidste år til 27 i år - alene fra DJMX Kreativ Kommunikation.

Men mens vi altså ikke er forvænt med danskere på Future Lions-scenen, så følte direktør Niklas Frings-Rupp fra Miami Ad School Europe i Hamburg sig formentlig helt på hjemmebane. Han kunne nemlig gå på scenen og hente trofæet for Future Lions’-kåringen af Årets Skole - for tredje år I træk.

En ”enkel” opgave

Future Lions-konkurrencen er opfundet og drevet af det amerikanske digitale bureau AKQA - i øvrigt mens danske Lars Bastholm var CEO på bureauet - og opgaven, de unge skal løse, er forholdsvis enkel. Og den samme hvert år:

Reklamér for et produkt eller en service fra et globalt brand på en måde, der ikke havde været mulig for fem år siden - til en målgruppe efter eget valg.

Sidste gang der for alvor blev udvekslet danske gloser på Future Lions-podiet i Cannes var i 2010, hvor hele tre unge danskere modtog en gummiløve.

Det skete da Nicolai Villads og Peter Ammentorp fra DJMX Kreativ Kommunikation vandt for deres bidrag ”A Penquins Tale”, og Thomas Ilum, der sammen med Vera Karpova vandt for ”Change for Change”.

Alle fem vindere af Future Lions 2012 kan ses her. 

Og så kan du selvfølgelig se Carolines og Alejandros vinder-idé her.