Det er et notorisk nåleøje, man skal igennem for at komme forbi juryens strenge blik og videre til finalen ved ungdomskonkurrencen Future Lions i Cannes.

Næsten 2.000 bidrag fra omkring 60 lande er i de seneste år landet til bedømmelse, og det er altså kun lige omkring fem procent af dem, der shortlistes, så lige nu har fire unge danskere rigtig god grund til at være stolte.

Det drejer sig om:

Christine Jensen og Thorbjørn Kragh Liljegren fra DMJX, Kreativ Kommunikation, for ”Pedigree Health Chip” for Pedigree

Michelle Husen fra Miami Ad School i Hamburg (og hendes to team-mates Andrey Potekhin og Natalii Benivska fra henholdsvis Rusland og Ukraine) for ”Knowledge Exchange” for Penguin/Duolingo

Martin K. Ettrup fra KEA, i dag Nørgård Mikkelsen, for ”Google Power Donate” for Google.

Future Lions-konkurrencen er opfundet og drevet af reklamebureauet AKQA - i øvrigt mens danske Lars Bastholm var CEO på bureauet - og konkurrencen bliver større og større år for år: Sidste år modtog dommerne over 1.800 bidrag fra 60 forskellige lande, og interessen er stigende - nåleøje eller ikke nåleøje.

Hunde-chip med potentiale

Og for de fire danske finalisters vedkommende er der ingen tvivl: Det ville være en drøm at kunne gå på scenen i Cannes om få uger og modtage den lille, gule gummi-løve, der udgør trofæet i konkurrencen.

- Vi ved, at Future Lions er et kæmpe springbræt i forhold til at arbejde internationalt, hvilket vi er meget interesserede i. Vi er i øjeblikket ved at søge praktikpladser, og at vinde Future Lions ville betyde, at de rigtige mennesker ville få øjnene op for vores arbejde, lyder det fra Christine Jensen og Thorbjørn Kragh Liljegren fra DMJX, Kreativ Kommunikation, der er shortlistede for deres idé ”Pedigree Health Chip” for Pedigree.

De er begge snart færdige med andet år på Kreativ Kommunikation og drømmer om, at tage ud og arbejde i forskellige kreative virksomheder i verden for at samle erfaring og viden og blive rustet til engang at starte deres eget.

Jeres case handler om en chip, der kan finde frem til sygdom hos hunde i tide, så hundene kan nå at blive behandlet. Hvor kom den idé lige fra?

- Jamen, på grund af Future Lions’ fokus på at være nyskabende, var vi meget opmærksomme på nutidige tendenser. Da vi så faldt over en lovændring i England, der betyder, at hunde skal chippes, tænkte vi med det samme, at det havde potentiale. Vi ville selvfølgelig finde den anvendelsesmulighed, der kunne have den største betydning både for forbrugere og for brandet og valgte derfor, at chippen skulle kunne opdage hundens sygdomme: Det er relevant i forhold til Pedigrees mission og i forhold til den kærlighed, hundeejere har til deres dyr. Vi er begge vokset op med hund, så vi ved hvor stor en plads de har i familien, lyder det fra de to DJMX-finalister, der allerede har lagt deres portfolio online.

Shortlistet for andet år i træk

På de internationale baner finder vi også i år en shortlistet dansker. Hun hedder Michelle Husen, og hun er faktisk i finalen ved Future Lions for andet år i træk.

Sidste år for sit arbejde med titlen ”Tesco Smart Tag” for Tesco - og i år for uddannelses-casen ”Knowledge Exchange” for Penguin - skabt i samarbejde med Andrey Potekhin og Natalii Benivska fra henholdsvis Rusland og Ukraine.

Hvordan opstod Penguin-idéen? 

- Vores trekløver-team ville gerne se mere realistiske Future Lions projekter. Ideer der kan lade sige gøre i morgen. Vi blev enige om, at det skulle være noget der kunne “educate” ude i verdenen. Efter sene aftner på Skype på tværs af tidszoner, blev det til en ide der connecter sprog, relevant teknologi og deling af viden, fortæller Michelle Husen.

Hun og team-mate Andrey bliver færdige på Miami Ad School til september, og begge mere end dagdrømmer om at blive i Skandinavien:

- Vi har København og Stockholm på ønskelisten. Vi craver den vibe, der er her nordpå, og personligt kan jeg please min indre koncept-nørd blandt de kølige fjeldræve, lyder det med et smil fra Michelle.  

Og hvad vil det betyde for dig, hvis du vandt?

- Både for Andrey, Natalii og jeg ville det være et internationalt skulderklap og betyde, at vi sammen som team kan sætte Danmark, Rusland og Ukraine på verdenskortet i Cannes. Og så ville det jo understrege den internationale awesomeness, der skabes på Miami Ad School.

Udnyt nattens opladning

Sidst, men ikke mindst, har de strenge juryblikke også besluttet at sende danske Martin Ettrups bidrag videre til finalen. Hans idé hedder ”Google Power Donate”.

- Idéen opstod ud fra en meget simpel tilgang, hvor jeg kiggede på typiske pains and gains fra hverdagen. En af de store pains, jeg selv oplever, er at batteriet på min smartphone, skal lades op hver aften. Så jeg stillede mig selv spørgsmålet: Hvordan kan den her pain blive til en gain? Ud fra det kom idéen til Google Power Donate, fortæller han.

Martin er uddannet på KEA - har netop overstået sin sidste eksamen - og er i job som Junior Art director hos Nørgård Mikkelsen, og det er han glad for.

Og hvad ville det betyde for dig at vinde en Future Lions?

- Personligt ville det jo være en kæmpe anderkendelse af min kreativitet - og et bevis på den udvikling, jeg har været igennem. Og så har en pris i Cannes altid været min største drøm, så hvorfor ikke starte på toppen? Jeg har en drøm om at blive ved med at udvikle mig, og forhåbentlig tage en “voksen-pris” i Cannes næste år, siger Martin.

Dansk på scenen tre år i træk

Og der er flotte danske traditioner at leve op til, for både i 2013, 2014 og 2015 var der danske vindere blandt de få udvalgte.

Sidste år var det Louis Meyer - dengang Miami Ad School Europe i Hamburg, i dag Creative Fellow/Copy (stipendiat) hos AKQA i New York - som sammen med sine team-makkere Elton Rhee og Ludvig Pehrson vandt for deres Chromebook_type-idé.

I 2014 var det danske Mathias Trads - dengang studerende på den britiske kreative skole School of Communication Arts 2.0, i dag Copywriter hos Ogilvy & Mather i London - der sammen med sin makker, svenske Adam Radi, modtog en gummi-løve for ideen ”Passion is Power” for IBM.

Og i 2013 var det danske Caroline Escobar - dengang Miami Ad School i Hamborg, i dag Creative hos Bates Y&R i København - som sammen med sin makker Alejandro Ladeveze vandt en fremtids-løve for projektet ”Keep-It”.

Der udpeges igen i år fem teams som vindere af konkurrencen.

De får alle fri adgang til dette års Cannes Lions-festival, og deres vinderprojekter præsenteres på scenen i Debussy Teatret ved Palais des Festivals onsdag den 22. juni.

Her får vindernes også overrakt trofæet - den eftertragtede gule gummiløve - og der festes efterfølgende igennem ved en særlig ”rooftop celebration” med deltagelse af bl.a. dommere, brancheprofiler og tidligere Future Lions-vindere.

Og værsgo: Her er de tre shortlistede danske/næsten-danske bidrag ved Future Lions 2016.

”Pedigree Health Chip” for Pedigree fra Christine Jensen og Thorbjørn Kragh Liljegren fra DMJX, Kreativ Kommunikation.

Pedigree Health Chip from Thorbjørn Kragh on Vimeo.

”Knowledge Exchange” for Penguin/Duolingo fra Michelle Husen fra Miami Ad School i Hamburg

Penguin "Knowledge Exchange" from Andrey Potekhin on Vimeo.

”Google Power Donate” for Google fra Martin K. Ettrup fra KEA, i dag Nørgård Mikkelsen.

Future Lions 2016 - Shotlisted - Google Power Donate from Martin K. Ettrup on Vimeo.