Sidste år vandt Google Sheep View guld ved World Media Awards, og i år følger Mensch og Sansir op med at vinde guld i "Tourism & Transport" for samarbejdet om Faroe Islands Translate for Visit Faroe Island og Atlantic Airways. 

Efter Sheep View kampagnen er turismen på Færøerne steget kraftigt, og det skabte en ny udfordring for Færøerne. Nu er der nemlig dobbelt så mange turister, som der er færinger.

Og det var en potentiel trussel mod det færøske sprog. Derfor blev den kreative ide i den nye kampagne, at færingerne selv skulle lave de oversættelser, som Google Translate ikke kunne levere..

– På en måde løser Faroe Islands Translate en mere alvorlig udfordring end Sheep View gjorde. Sproget er jo en helt central del af en kultur, og hver 14. dag uddør der faktisk et sprog, siger Rune Hørslev fra Mensch.

– Det er naturligvis et problem der ligger færingerne på sinde, men det er også derfor, vi kunne skabe et helt usædvanligt engagement i deres “egen oversættelsestjeneste, uddyber Rune Hørslev.

Masser af opmærksomhed

Kampagnen trak overskrifter hos bl.a. BBC, Washington Post, The Guardian og derefter strømmede det ind med besøgende til Faroe Islands Translate.

Indtil videre er det blevet til mere end 1.1 mio. video oversættelser til gæster fra 182 forskellige lande og mere end 40 pct. af hele den færøske befolkning har engageret sig i kampagnen.

– Kampagnen har naturligvis resulteret i en masse opmærksomhed til Færøerne i verden, men den har også medført en masse andet. Vi har skabt en gigantisk filmdatabase, der for altid vil dokumentere det færøske sprog. Vi har skabt et værktøj til turister og så har vi demonstreret den færøske hjælpsomhed og gæstfrihed.

Takket være Sheep View er Færøerne i dag dækket af Street View. Men det er en større operation at tilføje færøsk til Google Translate.

– Google var temmelig skeptiske i begyndelsen. Jeg tror, de havde en ”hvad-har-de-nu-gang-i?” følelse. Men vi arbejder nu sammen om at tilføje færøsk til Google Translate, slutter Rune Hørslev.

Kampagnen nåede ud til 1,4 milliard mennesker via diverse medier.