Gigtforeningen, der med 80.000 medlemmer er en af Danmarks største patientforeninger, har fået nyt look - et G lavet ud af røde prikker.

- Vi har ønsket et logo, der symboliserer, at gigt rammer mange, og at vi hos Gigtforeningen favner alle med ledsmerter. Samtidig vil vi med det nye logo gerne udtrykke mere håb og signalere bevægelse, siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind.

Det nye logo er skabt af punkter, der i bevægelse fungerer som led. Den samlede mængde af punkter skaber en ubesværet, dynamisk og nemt genkendelig form - et G som i Gigtforeningen.

Bag designet af det nye logo står designbureauet Studio C, der blev stiftet i 2014 af to herrer med en fortid hos bureauer som Kontrapunkt, e-types og Liebling.

Det drejer sig om Thomas Rye Dinesen, tidligere partner og Managing Director hos Liebling, og før det Group Senior Partner og Director hos Kontrapunkt, samt Emil Hartvig Andersen, tidligere partner og Senior Designer hos Kontrapunkt og siden Senior Designer hos e-Types.

Punkter i bevægelse

Tanken med Gigtforeningens nye logo har fra starten været at skabe et mærke, der ”besidder en klar optimisme og derigennem udtrykker et ønske om at forbedre tilværelsen for de mange mennesker med gigt”, som Creative Director Emil Hartvig Andersen siger.

- Det nye mærke tager udgangspunkt i fortællingen om forbedret bevægelse og mobilitet. Det er skabt af punkter, der i bevægelse fungerer som led og tilsammen udgør et G. Det grafiske udtryk med én form skabt af flere er også en fortælling om inklusion og det faktum, at Gigtforeningens medlemmer ikke deler den samme lidelse, men repræsenterer mere end 200 forskellige gigtdiagnoser, tilføjer han.

Og hos Gigtforeningen er Mette Bryde Lind rigtig godt tilfreds med resultatet:

- Vores mål er, at vi også visuelt fremstår som en ambitiøs, moderne og engageret organisation. Det synes jeg er lykkes med det nye logo, siger hun.