Mægtige Heineken indledte i sidste uge en ny ”Open Your World” kampagne i Storbritannien, og den fik for alvor udbredelse, da store medier som bl.a. HuffPost og en stribe andre omtalte budskabet.

Og det drejer sig måske ikke så overraskende om, at hvis man drikker en Heineken, har man indledt en rejse mod det samlende, snarere end det der adskiller.

Så vidt så godt, men inspirationen er faktisk dansk, og stammer fra Roskilde Festival i år 2000.

Her skabte nogle ildsjæle ”Menneskebiblioteket” eller på engelsk ”The Human Library”, der ville og vil vise, at når man først lærer hinanden at kende, er det sværere at begå fx vold mod hinanden.

Så længe inden momondo med ”The DNA Journey” og TV 2 med ”Alt det vi deler” brød igennem lydmuren, var en ægte græsrodsbevægelse ude i det offentlige rum med præcis det samme fromme ønske.

– Menneskebiblioteket udsprang af en tragisk begivenhed, nemlig at en af vore venner en sen nattetime blev stukket med en kniv. Heldigvis overlevede han, men det fik os til at indse, at vi burde gøre noget for at standse volden, siger Ronni Abergel, der skabte antivold-bevægelsen sammen med Danny Abergel, Asma Mouna og Christoffer Erichsen.

Dermed blev ”Menneskebiblioteket” en del af Roskile Festivals ”Stop Volden” kampagne fra år 2000, og den har faktisk eksisteret lige siden, og er nu spredt til 84 lande.

– Det er vi faktisk ret stolte af, og inden vi lukker året er vi ude i over 90 lande. Vort nye partskab med Heineken, der jo distribuerer øl til 219 markeder, vi naturligvis hjælpe os endnu længere ud.

Båret af frivillige og stort set uden offentlig støtte

Og hvad er så det for et partnerskab med Heineken?

– Heineken opdagede os for noget tid siden, og blev tilsyneladende inspireret til den film, der er ude i UK i sidste uge. De spurgte os, om vi ville være partnere, og så ville de bruge os, og det er jo en enorm fordel for os at få et skulderklap fra et globalt brand som Heineken.

Hvorfor?

– Fordi vi kommer meget langt ud med det budskab, vi har holdt i live i 17 år – stort set uden offentlige midler bundet i halen. Desuden betaler Heineken os for vore ydelser, og så donerer de i øvrigt også et beløb til vores arbejde.

Og det har ”Menneskebiblioteket” brug for?

– Helt klart. Selv om vi er mindre end ti årsværk ansat, og eksisterer i kraft af hundredvis af frivillige "bøger" og ”bibliotekarer”, har vi jo behov for midler. Men vi har også brug for opmærksomhed, og den nye Heineken-kampagne sikrer os et øget kendskab.

Er med til at brande Danmark som et åbent land

Det her initiativ skriger jo på offentlig støtte – ikke mindst fra Visit Denmark, der opnår branding, så det basker?

– Det siger du, og vi har da også jævnligt ansøgt om støtte fra myndighederne og milliardpuljen, de kaldte “Branding Denmark” dengang, men selvom de ofte sympatiserede med initiativet, så er der altid blevet takket pænt nej.

- Det kan man så diskutere visdommen i, når vi hen ad vejen ender med at være til stede i 100 lande.

– Og I en tid, hvor vi har brug for at markedsføre Danmark og danskerne som et åbent folk, der tør at udfordre fordomme og se ind bag ved overfladen – skal vi kalde det som en balancerende kommunikation til andre “offentlige” indsatser – burde nogle måske have set fordelene og troet på vores vision, men vi er jo så lykkedes alligevel, så vi kigger fremad, og Heineken er i mine øjne en ideel partner for os, slutter Ronni Abergel.

Når vi kender hinanden lidt bedre, fremmes forståelsen

To af idéfolkene bag Menneskebiblioteket kommer i øvrigt fra bureaubranchen, nemlig Tobias Rosenberg og Sune Bang, der dengang var ansat hos Grey, og i dag er begge  på Kommunikationsbureauet København, som stadig samarbejder med Menneskebiblioteket.

Sune Bang fungerede tilbage i år 2000 også som en af de første ”bøger”, man kunne låne på Roskilde Festival – for der var og er jo som bekendt mange, som var og er negative over en reklamebranche, der bliver kaldt for hul, grådig og fyldt med varm luft.

– Ja, det er rigtigt, og jeg fik rigtig mange verbale tæsk, da ”Menneskebiblioteket” blev afholdt første gang.

– Jeg husker den allerførste gang, jeg blev lånt ud. De var seks rimeligt venstreorienterede skuespillerstuderende. De svinede mig til i over en time – at jeg var en kommerciel lakaj, at jeg da umuligt kunne være far, og om jeg ikke havde nogen samvittighed. Men efter en times samtale om, hvad reklamebranchen også står for og et par øl, så lettede det hele lidt.

– Når vi kender hinanden lidt bedre, fremmes forståelsen, så det endte faktisk med, at de spurgte mig om, hvordan man kunne blive castet til en reklamefilm, griner Sune Bang.

Kampen mod stereotyper fortsætter

”Menneskebiblioteket” i Danmark består af hundredvis af frivillige, der fungerer som menneskelige ”bøger”, som kan lånes.

De mange udgivelser er ude på skoler, virksomheder og organisationer, der vil have besøg af ildsjæle, som trodser den stigende tendens til stereotype menneskeopfattelser.

– ”Don’t judge a book by its cover”, lyder et af de mange statements fra græsrodsorganisationen. Det er præcis det budskab, Heineken har med til briterne, og som senere forventes at blive rullet ud globalt.

”Menneskebiblioteket har bl.a. arbejdet sammen med Nordisk Ministerråd og KVINFO. Og der er plads til flere partnere, hvis en virksomhed, en NGO eller en fagforening har lyst til at være en del af et fordomsudfordrende fællesskab.

Læs mere her.