Om meget snart ruller Danmarks Indsamling 2018 ind i vore stuer via en massiv indsats fra DR. Louise Rønne og Christian Degn er lørdag den 3. februar værterne for ”Hjælp børn uden hjem”, hvilket er overskriften på årets indsamling.

I runde tal har tv-showet og indsatsen omkring det indsamlet en milliard kroner siden dåben i 2007, og danskerne individuelt og ikke mindst virksomheder sender år efter år mellem 85 og 100 mio. kr. af sted til de værdigt trængende.

De mange penge fordeles så af de 12 NGO’er, der er partnerne bag showet, og det sker igen i år, når professionelle folk orkestrerer kommunikationen.

Det var Sune Bang fra Kommunikationsbureauet København, der fik idéen for over 10 år siden, og han og hans team er igen arbejdsbierne sammen med frivillige fra de 12 organisationer.

Gode intentioner med triste konsekvenser

Til gengæld er der blevet trængsel på gader og stræder, når danskerne passes op af diverse NGO’er, der også vil have donationer, og telefonen ringer i tide og utide af fundraisere.

Er det ikke snart for meget?

– Jo, det er der noget om, og da politikerne for nogle år siden tillod, at 16 humanitære NGO’er nu har lov til at banke på dørene og appellere til vore hjerter, begik de efter min mening en fejl. De slap et monster løs, men de gjorde det med alle de gode hensigter, der findes, siger Sune Bang.

– Det er jo indlysende, at den globale nød er uacceptabel stor, og det er godt, når danskerne bredt viser, at de gerne vil bidrage og hjælpe, men i jagten på penge, skærper NGO’erne offensiven, og de risikerer til syvende og sidst at udvande deres brands.

Prøv at uddybe det?

– Med fare for at blive misforstået, så ligner jagten på humanitær bistand det, teleselskaber gør, når de desperat overfalder os via alle de kanaler, der findes. Det fremstår som grådighed, og jagten på kortsigtet gevinst tager ikke hensyn til, hvordan man bevarer sin eksistensberettigelse og fortælling på længere sigt, altså en fortælling der fastholder og udvikler brandet.

Værdifællesskabet forsvinder

Siger manden, der via DR’s show sidder solidt i sadlen?

– Ja, jeg indrømmer gerne, at Danmark Indsamling har bevist sit værd på den lange bane. 957 mio. kr. indsamlet siden 2007 er jo formidabelt, men vi har da også indsamlet 500 mio. kr. til andre NGO’er og institutioner, som vi også arbejder med.

– Min pointe er snarere, at vi lever i en tid, hvor virksomheder, NGO’er og organisationer jagter alle de kortsigtede gevinster, der findes, og når det sker, forsvinder værdifællesskabet oftest.

– Det er kontraproduktivt, når de sociale medier bombarderer os og kobles sammen med fysisk tilstedeværelse ved ens private dør, når indbakken i mailboksen fyldes med bønner, når man skriver under på en væsentlig sag kun for, at man dagen efter ringes op for at støtte økonomisk.

– Handlingerne bliver jo gennemskuet af modtageren, og det er stensikkert kontraproduktivt. Ingen ønsker jo at have et forhold til nogen, som altid vil have penge fra en, fortsætter Sune Bang.

Fokus flyttes fra det gode udgangspunkt

Hvorfor?

– Fordi fokus flyttes fra det gode udgangspunkt, hjælpen, til at skaffe penge. Den fortælling, de fleste NGO’er er bygget over, er rigelig stærk til, at pengene er en sidegevinst ved at koncentrere kræfterne om selve kernen, nemlig den gode og relevante historie.

Og de sociale medier er skurken?

– Ja, faktisk, men de er det i mere end én forstand. Ét er, at vi bliver jagtet rundt med push-lignende SoMe-beskeder. Noget andet er, at der bruges rigtig mange ressourcer, både eksternt og internt, hos NGO’erne, på SoMe.

– Jeg vil også gå så langt som til at hævde, at SoMe-investeringerne ikke kan dokumentere, at de tjener sig selv ind. Det gør flere af de ”gamle” kanaler til gengæld , selvom ROI er faldende, så der er mange grunde til, at NGO’er er ved at undergrave deres meget vigtige position i vores samfund, slutter Sune Bang.