Nu er det snart ved at være tid til at uddele hæder til årets bedste PR-arbejder herhjemme igen.

Det sker, når Public Relations Branchen i samarbejde med Dansk Erhverv for femte år i træk uddeler tiger-trofæer til de bedste PR-cases om godt tre uger, og nu er finalisterne fundet. 

Juryen har været på en svær opgave, for niveauet på de indsendte bidrag har været tårnhøjt, lyder det fra juryformand Kim Larsen, der er Head of Corporate Communications & Relations i Danske Bank, i en pressemeddelelse.

- Det har været lidt specielt i år, fordi vi jo både har ændret priskategorierne, men vi har også skærpet kriterierne for at indstille bidrag. Det kommer også til udtryk i niveauet, for det er et meget højt niveau, og det har absolut ikke gjort det nemmere for juryen at udvælge de bedste. Det har krævet gode diskussioner i juryen, og vi er meget tilfredse med de 14 cases, der nu kan prale med at være på shortlisten til PR-Tigeren 2017, siger han.

Shortlisten viser, at der i år er tale om et bredt felt af cases. På listen findes både bureauer, organisationer, virksomheder og offentlige myndigheder.

Blandt de 14 cases fordelt i fire kategorier er det kun bureauet LEAD Agency, der skiller sig ud med mere end en enkelt shortliste. Det er i øvrigt værd at bemærke, at den nye kategori "Pro Bono" udgår, da der ikke var kvalificerede indstillinger.

Her er de shortlistede:

Bedste indsats inden for intern-/forandringskommunikation

  • U Communicate med ”Gør det – sikkert” for Billund Lufthavn
  • LEAD Agency med “GAF’s Acquisition of Icopal” for Icopal
  • Open med “Coloplast LEAD20 ’Strategy in your pocket’” for Coloplast A/S
  • Rethink for Arriva Danmark med “Med videre” for Arriva Danmark

Bedste PR-indsats for offentlig aktør

  • Geelmuyden Kiese med ”Antennerne Ude” for Kulturministeriet
  • Vejdirektoratet med ”Skilt med det” for Vejdirektoratet
  • LEAD Agency med ”Pædagoger for de yngste gør en forskel for livet” for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling

Bedste PR-indsats for organisation

  • Mindshare med ”Burgris – Nej tak!” for Dyrenes Beskyttelse
  • LEAD Agency med ”Job i Transport” for 3F, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond
  • 3F med ”Fair Pensionsalder” for 3F 

Bedste PR-indsats for privat og/eller offentlig virksomhed

  • Morsing PR med ”En dansk radar til missilforsvaret” for Weibel Scientific
  • Nordisk Film med ”Ulovlig streaming har konsekvenser” for Os der elsker film
  • Holm Kommunikation med ”Mingla” for Holm Kommunikation 
  • Kudos Kommunikation med ”Lancering af ESSVE HDS” for ESSVE

Glad finalist

Hos Kudos vækker PR-Tigeren-nomineringen begejstring, og det ødelægger bestemt heller ikke humøret, at kommunikationsbureauet også lige er blevet nomineret til en European Excellence Award i kategorien Technology & Consumer Electronics.

- Det er jo fantastisk, at vi er blevet nomineret for to meget forskellige kampagner til to meget forskellige kommunikationspriser. PR-Tigerens kriterier er større og bredere, men til gengæld er konkurrencen langt større for Excellence Awards, siger Martin Lund Nielsen, partner i Kudos.

Nomineringen til PR-Tigeren for ESSVE gælder en kampagne, der strakte sig over et år og på tværs af hele kommunikationspaletten - fra PR og sociale medier til annoncer og filmproduktion. Kampagnen var blandt andet med til at give ESSVE 145 nye forhandlere i Danmark.

Nomineringen til European Excellence Awards er for lanceringen af Aftershokz høretelefoner i Norden. Kampagnen var målrettet influencers på Instagram inden for løb og cykling og nåede et samlet reach på syv millioner på tværs af alle medier i løbet af syv måneder. Vel at mærke uden at der var budget til sponsorerede indlæg.

Du kan læse meget mere om PR-Tigeren 2017 og købe billet her.