Røde Kors ikoniske logo fra 1863 nu som juletræsfod. Ideen er enkel – og i de næste to uger skal den bevise sin styrke, til gavn for de 11.000 familier i Danmark, som ikke har råd til at fejre jul.

Hos Røde Kors var kampagneleder Rikke Lind Andersson spontant med på ideen:

– Markedet er presset, så der skal tænkes nyt. Så når man ser en kreativ idé som denne, så slår man til. Og nu skal den testes for at se om der er potentiale for en større udrulning i 2018.

– Ideen forener Røde Kors, tidspunktet på året og dét, der samles ind til: Julehjælp. Samtidig er det en idé, der ikke kan kopieres. Vi håber, at det kan blive et stærk fundraising-produkt til gavn for mange familier, der har brug for vores hjælp i julen.

Juletræsfoden er på rekordtid bragt til verden med hjælp fra Min Fars Juletræer, en masse sene aftentimer og ikke mindst CAB, Center for Afklaring og Beskæftigelse, der hjælper mennesker med at komme i beskæftigelse. En klassisk juletræsfod koster typisk 50 kr., den røde sælges i år for 150 kr., hvor de 100 kr. går ubeskåret til Røde Kors’ Julehjælp.

Denne idé vil skabe opmærksomhed og gøre gavn

Jonas Sylvest, partner hos Hjaltelin Stahl, udtaler:

– Julen er den tid herhjemme, hvor forbruget er størst, og det skaber en stor kontrast til de familier, der ikke har råd. Samtidig er december også den tid på året, hvor vi danskere giver flest penge til godtgørende formål.

– Ideen rammer vores logic & magic vision 100 pct.. En både forretningsmæssig og kreativ gennemtrængende idé, som vi er sikre på, både vil skabe enorm opmærksomhed og donationer i den gode sags tjeneste.

En håndfuld håndplukkede juletræssælgere tester allerede nu idéen, og det samme gør Coop. Pia Niemann, der er marketingdirektør for Brugskæderne, siger:

– Coop er en ansvarlig virksomhed med et mangeårigt samarbejde med Røde Kors, og SuperBrugsen, Kvickly og Dagligbrugsen leverer allerede julehjælp til Dansk Røde Kors.

– Vi planlægger typisk julehjælpen måneder forinden, men denne idé fra Hjaltelin Stahl – som vi også har mangeårigt samarbejde med – har sådan en styrke og et potentiale, at vi smed alt, hvad vi havde i hænderne. Og selv om vi er store, så har vi her ageret agilt og fleksibelt for at få juletræsfødderne ud i udvalgte Kvickly butikker.

Der manglede bare lidt rød maling

Alexander Binger, kreativ hos Hjaltelin Stahl og idémanden bag udtaler:

– Røde Kors har hvert år brug for en enkel måde at trænge igennem julens trængsel og alarm, og få samlet ind til Julehjælpen. Når nu den klassiske juletræsfod har nøjagtig samme form som et at verdens ældste og mest ikoniske logoer, skulle der bare lidt rød farve til, før vi havde et unikt kampagneelement. Man kan sige, at det var en klassisk AD-åbenbaring, der lå lige til højrefoden.

Foden kan købes hos udvalgte forhandlere her, og derudover har man mulighed for at hjælpe de trængte familier med at få fod på julen ved at sende en sms med FOD til 1240 og støtte med 100 kr. #fodpåjulen

Se filmen her.