Flugten fra folkekirken vil tilsyneladende ingen ende tage: Alene i sommermånederne bad 10.300 sognebørn deres lokale præst om at slette dem fra medlemslisten.

Men hvis man ikke skal finde åndeligheden i kirken, hvor så?

Det spørgsmål blev i juledagene sat på spidsen i en ny kampagnefilm udviklet af Fireball på vegne af en række kirker på Midtsjælland.

I filmen præsenteres den nyeste tidsluger-app - MobilePray - app’en, der gør det nemt at modtage og sende bønner på smartphonen.

Filmen er et satirisk indspark til debatten om vores øget afhængighed af digitale devices og den konstante trang til at være på og online.

Målet med kampagnen har været medieomtale, og det er lykkedes i rigt mål.

Et rum uden skærme

Filmen har fået redaktionel omtale på både TV 2 Lorry, Politiken.dk og jp.dk, den er blevet flittigt delt på Facebook hen over julen.

Bl.a. har Danske Bank, der som bekendt står bag næsten-navnesøster-app’en MobilePay, delt den - og forleden blev historien også taget op på TV 2’s Go’ Morgen Danmark.

Her siger en af initiativtagerne, Poul Joachim Stender, der er præst i Kirke Såby og Kisserup, om baggrunden for at man har valgt at gå ud med kampagnen:

- Meningen var jo at mobiltelefoner, iPads og computere skulle forbinde os, men der er sket det underlige, at de er begyndt at adskille os. Vi er totalt fikserede på den her lille skærm, vi kigger ned i den og glemmer at være sammen med hinanden, være nærværende og til stede i situationen.

Ideen er, at kirken netop her har et budskab at bidrage med, fordi kirken repræsenterer nærhed med ens medmennesker uden, at der kommer ”skærme” i vejen - og hos bureauet bag idé og eksekvering, Fireball, er der stor tilfredshed med kampagnen.

Den dyrebare opmærksomhed

Den er et godt eksempel på bureauets fokus på at skabe og strukturere indhold, der kan bryde igennem reklamestøjen, siger kreativ direktør Tom Lundquist:

- I en tid hvor information og indhold er tilgængeligt i overflod, og hvor den mest dyrebare commodity er forbrugerens opmærksomhed, er der behov at skabe gode historier, der transcenderer klassisk reklame og har potentiale til at blive en nyhedshistorie, som andre har lyst til at kommentere og dele.

Bureauets kreative strategidirektør, Tobias Høgsberg, supplerer:

- Et er at få den gode idé, noget andet er at få den aktiveret. At udkomme med en historie og sikre, at den rent faktisk får PR og bliver delt, er en essentiel del af moderne kommunikation. Derfor har vi det seneste halve år opbygget et inhouse set-up og kompetencer, der kan håndtere netop den type kampagnelanceringer.

Kampagnefilmen, der med satiren som instrument prædiker mobilfri fordybelse, er skabt på vegne af kirkerne i Kirke Saaby, Kisserup, Hvalsø og Særløse - og de to præster Poul Joachim Stender og Anne Spangsberg.

Se kampagnefilmen her - efterfulgt af indslaget fra Go’ Morgen Danmark.

MobilePray

TV-indslag