I en verden hvor vores digitale fodspor bliver trådt i vådt beton frem for vådt sand, er et flertal af danskerne bekymrede over, at sociale og andre medier opsamler og opbevarer data, som omhandler netop deres internetforbrug.

Og danskerne er ikke i tvivl om, at deres adfærd bliver registeret. Således tror 87 pct., at Google ved hvor de befinder sig – og 8 pct. mener, at Facebook lytter med på deres samtaler.

Det viser en analyse, som mediebureauet PHD Copenhagen har lavet i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. 1011 danskere i alderen 18-74 år er blevet spurgt til deres holdninger til emnet og deres adfærd på nettet.

3 ud af 4 er bekymret

Med denne bevidsthed omkring digitale registreringer er mange bekymrede over, at deres adfærd på nettet monitoreres. Faktisk svarer kun 20 pct. af de adspurgte, at de slet ikke er bekymret, imens hele 75 pct. enten er lidt eller meget bekymret.

Særligt er de bekymrede over, at deres data indsamles og opbevares af sociale medier, søgemaskiner og udenlandske webshops, imens de har mest tillid til, at deres læge, bank og forsikringsselskab kan håndtere deres data ordentligt.

Men hvordan man forsøger at undgå, at ens data opsamles, er meget forskelligt – og resultatet af analysen tegner en ny trend blandt den yngre del af de adspurgte.

De unge bruger klistermærke

I gennemsnit logger 19 pct. af danskerne ud, når de ikke er på Facebook. Blandt de 60-74 årige logger næsten 1/3 ud af Facebook, når de ikke bruger mediet (29 pct.), mens tallet for de 18-29-årige kun er 13 pct.

Også 19 pct. af de adspurgte svarer, at de har sat et klistermærke over kameraet på deres telefon eller computer for at undgå overvågning. Og her er der store forskelle, når man kigger på eksempelvis alder og geografi.

Hvor kun 13 pct. af de 40-49-årige har sat et klistermærke over kameraet, så er tallet for de 18-29-årige 26 pct. I Syddanmark er det 12 pct., mens det i hovedstaden er 24 pct..

Stigende bevidsthed i befolkningen

Sociolog og adm. direktør hos PHD Copenhagen Claus Andersen siger:

– Det er ikke overraskende, at danskerne ytrer bekymring, når vi spørger dem til dette emne. Men det er en ny tendens, at de faktisk er begyndt at gøre noget meget aktivt for at undgå det.

– Det vidner om en stigende bevidsthed i befolkningen om de risici, der følger med moderne teknologi, og det gør det endnu mere relevant for de virksomheder, der opsamler data at fortælle, hvad de bruger denne data til.

– Den nye persondataforordning giver jo, alene i kraft bødestørrelser, et vink med en meget stor vognstang om, at opsamling af data er noget, man som både virksomhed og annoncør skal gøre korrekt og med brugerens samtykke, slutter Claus Andersen.