KLUMME: I 2017 overtog mobiltelefonen rollen som vores primære shoppingplatform. Tænk over det et øjeblik. Den Nokia 3310, du lærte at sms’e på, er bedstefar til menneskehedens primære shoppemetode.

Den og andre udviklinger peger mod et 2018, der ikke kommer til at holde sig tilbage, når det gælder store udviklinger, der præger digital marketing. Eksempelvis har krigen om at fortælle “Stories” raset i 2017. I 2018 bliver den måske afgjort.

Som en tidlig julegave har Falcon.io-teamet stukket hovederne sammen og kommet med 15 forudsigelser for 2018.

Nedenfor er tre af dem - kig forbi vores håndbog og læs alle 15.

Sig goddag til m-handel

2017 var som nævnt året, hvor man første gang målte, at flere havde online-shoppet via deres mobiltelefon end med en computer. I slutningen af oktober målte Global Web Index, at 51 pct. af internetbrugere inden for den sidste måned havde brugt mobilen til at foretage køb.

Derfor peger alting tydeligt mod, at vi kan stoppe med at tale e-handel og i stedet acceptere m-handel som fremtiden for online-handel.

Ifølge Statista vil indtægterne fra m-handel stige til 669 millioner dollar i 2018 - en stigning på 21 pct. sammenlignet med 2017. Udviklingen flader altså ikke ud i 2018 - tværtimod.

Det er primært forbrugerne i Asien, der driver udviklingen frem - 63 pct. af dem har brugt mobilen til shopping i den sidste måned, mens der er tale om hhv. 36 pct. og 30 pct. i Nordamerika og Europa.

Ovenstående burde understrege, at den online købsoplevelse efterhånden fungerer perfekt på mobil - og det skal marketingfolk have med i baghovedet.

Mobil video - ned med fladskærmen

Hvis du har befundet dig i metroer i Asien, vil følgende ikke komme bag på dig:

Lidt over halvdelen af alle videoafspilninger (56 pct.),  foregår på en smartphone i stedet for på en computer/desktop. Og i slutningen af 2018 regner Zenith med, at 72 pct. af alle afspilninger af online-videoer bliver på en smartphone.

Selvom man selvfølgelig skal være varsom med at sammenligne traditionelt TV-forbrug direkte med onlinevideoer, så tyder alting på, at disse i stigende grad træder i stedet for TV-reklamer - I 2017 så den gennemsnitlige bruger 29 minutter online-video om dagen. 

Den andel forventes at stige med hele 25 pct. i 2018, så det er selvsagt et format, som marketingfolk skal være (meget) opmærksomme på.

Slaget om stories

2017 var også året, hvor Facebook satte alle sejl ind på at overtage “Stories”-formatet, som blev opfundet af Snapchat. Både Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp har fået udviklet Stories-formater, samtidig med at Snapchat også har forbedret og udvidet deres produkt.

Da de fire førstnævnte apps ejes af Facebook, har de kunnet bruge og genbruge features, hvilket brugerne har taget godt imod. Især på Instagram har formatet vundet store brugerandele.

Instagram Stories og WhatsApp Status har omkring 300 millioner daglige brugere, mens Snapchat kun har ca. 173 millioner daglige brugere - på hele sin app.

I takt med at Facebook også skubber på for at gøre Stories-formatet mere brugt på Facebook og Messenger er det ikke utænkeligt, at de to apps’ henholdsvis 2 og 1,3 milliarder brugere vil bruge Stories mere her end i Snapchat.

Det ser med andre ord ud til, at Snapchat i 2018 risikerer at tabe brugere og markedsføringsmidler i takt med, at Stories-formatet bruges mere på andre platforme.

I forhold til markedsføring rammes Snapchat også af, at ét værktøj kan bruges til at lave en reklame på Facebook, Messenger og Instagram - mens promovering på Snapchat kræver, at man lærer et nyt system.

Uanset udfaldet af Stories-kampen i 2018, er der ingen tvivl om, at de mange aktive brugere gør det til et format, som alle marketingfolk bør kende - og bruge.

Alle læsere ønskes en glædelig jul og et godt nytår - læs alle vores forudsigelser for 2018 i håndbogen.