Det er en helt utrolig sag om data-hygiejne, der rulles op netop nu. Har Facebook direkte eller indirekte solgt eller bare formidlet data fra verdens største sociale medie til Cambridge Analytica?

Facebook mistede i går 6,8 pct. af aktieværdien eller 37 mia. dollar, da anklagerne om misbrug af 50 millioner amerikaneres data breakede, og der vil gå en rum tid, før presset fra børsen-traderne stilner af.

I journalist-jargon hedder det ”follow the money”, men sæt nu Facebook, som Mark Zuckerberg insisterer på, ikke har solgt data? Sæt det er en systematiseret læk fra fx programudviklere, der vil tjene kassen på den slags?

Som denne artikel fra Varsity i Cambridge antyder, så skabte Dr. Alexandr Kogan fra Cambridge allerede i 2014 en app, ”MyPersonality”, der har fået Facebook-brugere til frivilligt at aflevere deres data til forskeren.

Han og hans kolleger i et privat selskab, Global Science Research, har desuden udviklet app’en ”thisisyourdigitallife”, der fik ”tens of millions” Facebook-brugere til at levere endnu flere informationer – under dække af at data skulle bruges til videnskabelige undersøgelser.

Det er via selskabet Global Science Research, at Cambridge Analytica har fået adgang til de data, der ifølge flere medier var medvirkende til at vinde det amerikanske præsidentvalg for Donald Trump.

Den russiske forbindelse er her

Sæt nu det er rigtigt? Og sæt nu Alexandr Kogans arbejde som associeret professor ved universitet i St. Petersborg, hvor han fik russiske statsmidler til at studere ”Stress, health and psychological wellbeing in sociale networks”, er sandt? Det mener Guardian/ Observer, det er.

Denne historie, der endnu ikke er dokumenteret tilstrækkeligt, vil brede sig som en steppebrand i en verden, hvor de sociale mediers adgang til data er under anklage. EU’s persondataforordning, der træder i kraft ultimo maj i år, er et skridt i den rigtige retning, men får næppe de konsekvenser, politikerne håber på.

De færreste mennesker vil aktivere deres ret til at beskytte egne data, selv om man kan håbe på, at alene bevidstheden om dén ret, vil få flere til at overveje deres digitale adfærd.

Men indtil videre kaster medierne sig over Mark Zuckerbergs Facebook, fordi han gentagne gange har lovet, at Facebook ikke sælger data til tredjepart. Og måske gør Facebook ikke det?

Læs videre her, og vi skal nok forfølge sagen med de midler, vi har.

PS: Hvis man vil vende Analytica-sagen på hovedet, kan man bare bruge Facebooks eget annonce-modul, som man naturligvis betaler for at bruge. Det bringer naturligvis ikke én hen til samme effektive platform, som Cambridge Analytica brugte og bruger, men det er stadig særdeles virksomt.