For to år siden ved denne tid kunne det danske reklamebureau UncleGrey i Bruxelles glæde sig over to af de eftertragtede Euro Effie Awards - en guld og en sølv - og begge for den multi-prisbelønnede kampagne The Liberation for mode-brandet Only.

Og tirsdag aften blev det til et ”déjà vu” af den absolut behagelige slags, idet UncleGrey igen kunne løfte to af de prestigefyldte trofæer i den belgiske hovedstad: Igen et af guld og et af sølv - og igen for en og samme case, nemlig Bolia.com-casen ”Selling sofas in a financial meltdown”.

Bolia.com-casen, der nærmere kan karakteriseres som en transformations-case end en kampagne-case, fortæller bl.a. historien om en kraftig satsning på innovation, design og produktudvikling plus en ambitiøs omnichannel-strategi - på et tidspunkt hvor alle andre boligkæder led og kommunikerede pris, pris, pris. Satsningen boostede over fire år indtjeningen med 85 procent.

Casen havde endda fået hele 3 ud af i alt 38 finalepladser ved dette års udgave af Euro Effies Awards, og  det blev altså til to ud af tre mulige - ikke nogen ringe vekselkurs på Effie Awards, der notorisk er vanskelige at komme i nærheden af.

Blod på tanden til mere

Og både guldet, der faldt i kategorien Small Budget, og sølvet i kategorien Consumer Goods, vækker naturligt nok stor glæde hos både bureau og kunde.

Jacob Daa Hankert, der er International Marketing & Omnichannel manager hos Bolia.com, siger:

- Vi er meget beærede over nomineringerne alene, men selvfølgelig særligt over de to priser. Det viser, at den indsats, der er lagt i samarbejdet med vores superdygtige internationale designere, fokus på kvalitet og vores kontinuerlige indsats for altid at styrke de gode kundeoplevelser både i butikken og derhjemme - og lækkert kreativt arbejde fra vores partnere hos UncleGrey - har båret frugt. Og det giver selvfølgelig blod på tanden til mere.

Jimmy Blom, der er Executive Creative Director hos UncleGrey, var med i Bruxelles for at modtage priserne, og han siger:

- Det er nemt at blive fanget ind af den glamour, der er omkring kreative priser. For den enkelte kreative er det en bekræftelse på, at han eller hun gør sit arbejde rigtig godt. Men at vinde en effekt-pris betyder, at hele teamet og kunden med for alvor knokler for at nå et større, fælles mål. Vi er meget stolte.

Suveræn vinder af Agency of the Year

Han suppleres af Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital hos UncleGrey:

- Det er en fornøjelse at europamesterskaberne i effektivitet var så begejstrede for vores bidrag. Og at juryen var i stand til at præmiere en femårig indsats i stedet for kun at evaluere korte kampagneindsatser viser i særdeleshed kvalitet i jury-arbejdet.

Lars Samuelsen, der også er Digital Strategic Director i Grey Group EMEA, kunne - ud over de to fine priser til danske UncleGrey - også glæde sig over en stribe priser til andre af Grey-netværkets bureauer. Faktisk seks i alt, og det gjorde, at Grey EMEA i går aftes også kunne kåres som Agency of the Year 2015.

Der blev i alt uddelt 7 guld, 9 sølv og 4 bronze ved aftenens prisfest.

Bag Euro Effies, som blev uddelt første gang i 1996, står den europæiske organisation EACA (European Association of Communications Agencies) i samarbejde med Euronews og med støtte fra The European Publishers’ Council, WARC, Adforum.com, Procter & Gamble, Nielsen, FEPE International, Viva Xpress Logistics & Bacardi-Martini.

Du kan se Uncles case-film her.