I den kreative verden er ”blyanterne” fra det internationale awardshow D&AD noget af det fineste, man kan komme i nærheden af.

Lige nu er den kreative festival i fuld gang med jury-arbejdet, hvor også Danmark er repræsenteret - men allerede nu er ungdomsrækken ”New Blood” klar med de første vinderlister - og her er der gode nyheder set med danske briller.

For ikke færre end seks teams fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har vundet en New Blood Pencil, skriver dmjx.dk

Først til sommer afsløres det dog, om blyanterne er yellow, svarende til guld, graphite, svarende til sølv, eller wood, svarende til bronze, men det rokker ikke ved glæden hos de unge vindere.

En af dem, Jeppe Vidstrup, siger til djmx.dk, at han betragter prisen, som det største, man kan vinde som ung.

- Jeg vil gerne arbejde i udlandet, og der tæller de danske priser bare ikke lige så meget som de engelske. Det er ligesom et "stamp of approval". Og det betyder helt klart meget, siger Jeppe Vidstrup til sitet.

Her kan du se de seks danske vinderprojekter og kreatørerne bag:

The Telegraph - Out Loud - En ny måde at få håndplukkede, oplæste nyheder på mobilen.

- Jeppe Vidstrup og Cecilie Jelstrup Larsen, Kreativ Kommunikation

Power Of Independence - En fejring af magasinet Dazed.

- Line Kjæhr Hvid-Jacobsen og Freja-Ulla Krebs-Sandholm, Kreativ Kommunikation

WWFunder - En platform, der viser, hvad donationer til Verdensnaturfonden rent faktisk går til.

- Andreas Arnaa, Jesper Sichlau, Christina Anaya, Kreativ Kommunikation

Release Rio - Menneskerettigheder med fængselsceller på Airbnb.

- Cecilie Jelstrup Larsen og Marie Frederiksen, Kreativ Kommunikation

Shortcut - Et digitalt skilt, der kan åbne ensrettede veje for ”modkørende” i spidsbelastningsperioder.

- Jesper Uttrup, Oliver Lommer, June Nanna Filtenborg og Mark Terkelsbøl, Kreativ Basis

Conviction is everything - Radiospot for Dr. Martens

- Andreas Arnaa og Jonas Frederiksen