Den offentlige interesse i organisationers miljøpåvirkning vokser i takt med den globale bevægelse mod et større fokus på miljømæssige og sociale forhold, samt god selskabsledelse (ESG).

Det nye, innovative partnerskab med Scope3 vil give Adforms kunder mulighed for at implementere grønnere medieløsninger med kvantificerbare data og resultater. Annoncører får mulighed for at planlægge, revidere, optimere og overvåge deres kampagners CO2-aftryk direkte gennem Adforms DSP. Adforms kunder får dermed en uvurderlig indsigt i miljøpåvirkningen af deres eksisterende kampagner og evnen til at balancere kampagnemål med udledning af CO2.

Partnerskabet kommer på et tidspunkt, hvor den programmatiske industri gør en kollektiv indsats for at skabe et grønnere digitalt økosystem. Med virkning i 2023 vil lovgivning såsom Corporate Sustainability Reporting Directive (EU) samtidig intensivere virksomheders ansvar for deres CO2-udledning og rapportering, også når det gælder digital annoncering.

Louise Kloster, SVP, Marketing hos Adform siger: ”Hos Adform er det afgørende, at vi hele tiden følger udviklingen og skaber løsninger, der matcher efterspørgslen i markedet. Vi har dels et ansvar for at reducere vores eget CO2-aftryk og samtidig supporterer vores kunder med at træffe beslutninger på et bredere oplyst grundlag. Dertil deltager vi aktivt i den samlede industridialog via vores deltagelse i IAB EU Sustainability Board og medlemskab af AD Net Zero. Vi ser frem til at invitere annoncører med ombord i det nye partnerskab med Scope3, der uden tvivl vil gøre det enklere for annoncører at få den ønskede CO2-indsigt og skabe positive resultater”.

Adform udruller i første omgang Scope3-integrationen til udvalgte kunder og vil gøre løsningen tilgængelig for alle kunder globalt senere i år.

Brian O’Kelley, adm. direktør og medstifter af Scope3, udtaler: “Baseret på Scope3-data fandt vi ud af, at ved at fjerne 5-7% af domænerne kan annoncører reducere 25-30% af kampagners CO2 uden, at det påvirker kampagnens resultater. Ved at indbygge CO2-målings- og reduktionsløsninger direkte i Adform’s platform kan vi drive systemisk dekarbonisering, reducere mediespild uden samtidigt at miste et godt kampagneresultat.”

" ved at fjerne 5-7% af domænerne kan annoncører reducere 25-30%
af kampagners CO2 uden, at det påvirker kampagnens resultater.

Norman Wagner, Head of Group Media, Deutsche Telekom AG siger i en kommentar til partnerskabet: “Deutsche Telekom har givet en klar forpligtelse til klimaneutral forretningspraksis, og derfor er vi glade for muligheden for at teste den nye løsning i samarbejde med Adform, for i sidste ende at skabe gennemsigtighed i vores reklame-CO2-aftryk. Vi har arbejdet med Adform i årevis og er glade for, at vi yderligere kan samarbejde om vigtige agendaer som reduktion af CO2.”