For kun få år siden var der ikke mange virksomheder, som troede på, at branchen ville gå i retning af markedsføringsspecifikke AI-programmer. Antallet af markedsføringsfolk, der bruger AI i deres programmer, er ifølge Forbes steget voldsomt fra 29 % i 2018 til et nyt højdepunkt på 84 % i løbet af 2020. Det virker næsten, som om teknologien gik fra nyskabende til standard fra den ene dag til den anden. Og flere hopper med på revolutionsbølgen, hvor 77 % af detailhandlerne implementerer AI i 2021, rapporterer Gartner.
Den grundlæggende attraktion ved AI til markedsføringsformål er stadig uændret: AI giver markedsføringsfolk mulighed for at trække på kundedata i realtid og levere super godt tilpassede og yderst relevante kundeoplevelser på tværs af kanaler og enheder i stor målestok. Kort fortalt er AI-drevet personalisering nøglen til at bevare dine kunders engagement – og til at skabe større ROI fra din e-mailmarkedsføring og dine digitale markedsføringskampagner.
ARTIFICIAL INTELLIGENCE OVER FOR MACHINE LEARNING
Der hersker stadig en vis forvirring med hensyn til begreberne “artificial intelligence” og “machine learning”. Artificial intelligence er i bund og grund en fællesbetegnelse for alt det, som relaterer til at få maskiner til at udføre opgaver sådan, som menneskelige hjerner gør. Det handler om ræsonnement, planlægning, læring, beslutningstagning osv. For at det er muligt, skal computere bruge algoritmer, der analyserer data, udleder statistikker heraf, studerer præstationsmålinger og justerer fremtidig adfærd – ligesom mennesker ville gøre.
Det interessante i den forbindelse er, at mennesker ikke behøver at “programmere” eller “instruere” AI-programmer til at udføre specifikke opgaver. I stedet kan programmerne udnytte machine learning og selv finde ud af det. Machine learning bruger særlige udregninger (algoritmer) til at behandle data, finde tendenser i dataene og til sidst at bruge tendenserne til at forudsige udfald.
I den forstand er machine learning grundlæggende anderledes end at give nøjagtige instrukser til en maskine om at udføre en bestemt opgave. I forbindelse med machine learning betyder “learning”-delen blot, at der skabes en matematisk model ud fra data af en algoritme til at udføre en bestemt funktion. I det næste trin bruges modellen i softwarekoden til forudsigelser i realtid, indtil en ny model oprettes ud fra den næste “læringsfase”.
DEN (HURTIGE) UDVIKLING AF MARKEDSFØRINGSSPECIFIKKE AI-PROGRAMMER
På grund af den selvoptimerende karakter af machine learning systemer har udviklingen af markedsføringsspecifikke AI-programmer som for exempel Selligent Marketing Cloud været hurtig og omfatter nu også “smarte” funktioner som:
Automatiseret oprettelse af personligt tilpasset indhold, som markedsføringsfolk kan bruge til at foretage personlig tilpasning af deres indhold og tilbud dynamisk, så det er unikt skræddersyet til hver enkelt kundes behov. For at dette er muligt, kombinerer vores algoritmer både adfærdsmæssige og kontekstuelle data for hver kunde med markedsføringsbestemt forretningslogik.
AI-baseret publikumsdefinition, som fyrer op med raketbrændstof under kundesegmenteringen ved at forudsige, hvem der vil være den rigtige målgruppe for specifikt indhold og specifikke initiativer.
Send Time Optimization (STO): Denne funktion beregner et “sweet spot”, hvor en bestemt kunde er mest engageret, så du kan målrette en e-mail eller besked til det helt rigtige tidspunkt, hvor denne kunde har tendens til at være mest modtagelig.
NÆSTE KAPITEL FOR AI TIL MARKEDSFØRINGSFORMÅL
Udviklingen af AI til markedsføringsformål fortsætter. Covid-19-krisen har fremskyndet den digitale transformation med flere år, hvis ikke årtier. Midt i forstyrrelserne forårsaget af den globale pandemi har 88 % af de mindre virksomheder samt 80 % af de større virksomheder ifølge en KPMG-rapport udtalt, at AI har hjulpet dem under udbruddet af Covid-19.
De selvforbedrende egenskaber af AI-platforme til markedsføringsformål vil hjælpe markedsføringsfolk med at få øje på tendenser og reagere på, hvad kunderne virkelig ønsker, med en udvidet funktionalitet. For at hjælpe markedsføringsfolk med bedre at forstå AI-teknologi og hvordan de kan implementere den i deres daglige arbejde, har Selligent skrevet en ny e-bog, Revolutionerende Brug Af Artificial Intelligence (AI) Inden For Digital Markedsføring.
E-bogen udforsker:
- De grundlæggende forudsætninger for AI til markedsføringsformål
- Nylige og fremtidige fremskridt inden for AI til markedsføringsformål
- Succeshistorier fra mærker, der bruger AI-drevet personlig tilpasning
- Hvordan AI er svaret på den nye kundevirkelighed fremkaldt af den globale pandemi
- Hvordan AI kan låse op for laserskarpt fokus på personlig tilpasning i dine markedsføringsprogrammer