En af de mest almindelige fejl, der begås, når man skal dele en historie, er, at man ikke bruger nok energi på at finde de rette journalister at dele den med. Og hvorfor skal man bruge en masse tid og kræfter på at skabe et godt pitch for blot at blive overset, fordi du har sendt det til de forkerte mennesker?

En nylig undersøgelse viser, at det “at pitche irrelevant indhold, der ikke er relateret til det, journalisten skriver om” kommer på en andenplads over det mest irriterende blandt journalister. Faktum er, at journalister modtager adskillige pitches hver eneste dag for ikke at nævne de forskellige andre henvendelser som eksempelvis pressemeddelelser. Så du minimerer ikke blot dine chancer for at få din historie bemærket, du risikerer også at blive opfattet som en spammer frem for som en kilde til god information.

Heldigvis er der adskillige måder at forbedre dine chancer for et svar på.

Hold styr på dine medielister

Det første råd er at holde dine lister opdaterede med velkuraterede, specifikke journalister. For at gøre det er du nødt til at holde dig opdateret på, hvad journalisterne omkring dig skriver om, at skabe og opbygge relationer til dem og at opdatere dine medielister i overensstemmelse hermed. Du bør eksempelvis holde dig opdateret på, hvad der siges i medierne inden for din branche og søge efter journalister, der skriver om emner, der berører din virksomhed. Begynd med at følge og interagere med journalister på sociale medier for at holde dig opdateret på deres interesser og opbyg derfra en relation til dem. Det kan lyde som en del arbejde og ja, det kræver tid, særligt når journalister skifter arbejdsområde og bytter roller. Men ved at sikre dig, at dine medielister er opdaterede, kan du øge dine chancer for at nå ud til netop den journalist, som ønsker at dække din historie.

Lad teknologien eliminere gætteriet

Hvis du ikke har tiden til manuelt at opdatere dine medielister løbende, findes der heldigvis både værktøjer og teknologi, der kan klare det for dig.

Det er en misforståelse, at en PR-platform fører til at sende dine historier vidt og bredt ud, for sandheden er faktisk det modsatte. Ved at benytte et værktøj bliver det ikke blot lettere at styre dine medielister, nogle værktøjer kan endda også hjælpe dig med at finde relevante journalister til din historie. En PR-platform som Mynewsdesk analyserer de nyheder, du skal til at distribuere og matcher emnet med artikler publiceret inden for de seneste tre måneder.

  • Du vil derved modtage forslag til journalister direkte i værktøjet, som du derfra nemt kan tilføje til din medieliste. Det hjælper dig altså med at håndplukke de bedste journalister for det specifikke emne, som du skriver om, siger Fredrik Rahnasto, Product manager hos Mynewsdesk.

En PR-platform som Mynewsdesk giver dig også indsigt i, hvilke historier der får mest dækning, samt hvilke aktuelle journalister der læser din historie. På den måde kan du finde flere relevante journalister, som du kan netværke med.

Opbyg langvarige relationer

Når du arbejder professionelt med PR, bør du ikke se på journalister udelukkende som en ressource til et godt pitch. Derimod bør du investere i relationen lang tid før, at du rent faktisk har brug for at sende dit pitch.

For at skabe gode relationer til medierne, er du nødt til at finde og følge forfattere, redaktører og publikationer, der dækker din branche. Engager dig i deres indhold ved at synes godt om og svare på deres indlæg og artikler. Ved at gøre det viser du interesse i deres arbejde, og de vil med større sandsynlighed vise interesse i dit.

Forsøg at gøre det så nemt som muligt for journalisterne at gøre deres arbejde. Når du eksempelvis pitcher en historie, kan du referere til tidligere historier, som journalisten har skrevet. Du bør også sikre dig, at din virksomheds presserum er opdateret med relevante kontakter og billeder. Andre små tiltag, der har tendens til at virke godt, er en takkebrev efter offentliggørelsen af en historie samt lejlighedsvise tips og opfølgende e-mails.

Disse og andre professionelle interaktioner vil bygge grundlaget for en stærk arbejdsrelation. Og i sidste ende vil det være medvirkende til, at der bliver lagt mærke til dine historier.