Det har aldrig været sværere og heller ikke vigtigere at være et skridt foran i udviklingen af forbrugervaner. I dag er økonomier i Europa under akut pres fra stigende renter og priser, krigen i Ukraine på dets grænser og langvarige COVID-19-lockdowns i Kina, som har bremset produktionen. I slutningen af året forventer IMF, at store dele af Europa vil være i recession, og det vil desværre indlede stigende monetære bekymringer for mange forbrugere.

Næsten to tredjedele af de europæiske forbrugere (64 %) er meget pessimistiske over for de stigende leveomkostninger, og 60 % føler det samme med de økonomiske udsigter. Som en direkte konsekvens ændrer forbrugerne deres købsadfærd. 60 % af forbrugerne planlægger at foretage mindre impulsive køb i år, hvor 50 % forlænger forskningsfasen, 49 % venter på salg og 43 % er afhængige af loyalitetsfordele, når de køber fra deres yndlingsmærker.

Det er faktorer som disse, der er grunden til, at vi har bestilt vores fjerde årlige undersøgelse i træk, der undersøger over 7.000 forbrugere i Europa for at finde ud af tendenser og holdninger inden for personalisering, privatliv, beskeder, annoncering, brandloyalitet og de stigende leveomkostninger.

Europe Consumer Trends Index 2023 er her for at forsyne marketingfolk med data og analyser til at planlægge og forudsige det kommende år med strategier, der er forankret i relationsmarkedsføring – at forstå hver forbruger som individ og forbinde med dem på den rigtige kanal med det rigtige budskab, på det rigtige tidspunkt.

Når det kommer til at drive salg, er e-mail en af de foretrukne kanaler for forbrugere i Europa til at modtage tilbud, indhold, incitamenter og belønninger fra brands. Næsten halvdelen af de adspurgte forbrugere (48 %) har foretaget et køb direkte som følge af en e-mail, de har modtaget inden for de sidste 12 måneder – overgået bannerannoncer og SMS med 100 %. Europæiske forbrugere er en digitalt moden flok, og halvdelen (50 %) har købt fra annoncer på sociale medier og 47 % fra organiske opslag på sociale medier, hvilket peger på, at marketingfolk har brug for en strategi, der udnytter alle kanaler. Men da mærker ejer deres database, er e-mail ikke kun en utrolig effektiv kanal, det er også komfortabelt den mest omkostningseffektive.

" 100 % — Når det kommer til at øge salget, overgår e-mail bannerannoncer og SMS med 100 %

På trods af de dystre økonomiske udsigter vil godt halvdelen af forbrugerne i Europa (58 %) betale mere for at købe fra deres foretrukne mærker, hvor 72 % af forbrugerne angiver, at de køber ofte fra det samme firma, men ikke er loyale over for det mærke. I stedet for negativt repræsenterer dette en enorm del af et mærkes adresserbare marked, som kan vindes over, hvis det anvender den rigtige budskabsstrategi, ved at bruge en værdiudveksling og et stærkt loyalitetstilbud.

Hjertet i loyalitet er ikke blot det billigste prispunkt, men et brand, der fremmer fællesskabet, anerkender kunden som individ og leverer personlige anbefalinger, der afspejler dette.

" 64 % – Næsten to tredjedele af forbrugerne mener, at loyalitetsprogrammet for deres yndlingsmærke er vigtigt eller kritisk vigtigt

Tallene i denne artikel er blot en smagsprøve på, hvad du kan forvente at finde i The Europe Consumer Trends Index 2023. Download den fulde rapport for at få alle de data og indsigter, du har brug for at levere relationsmarketingstrategier, der rent faktisk virker.