Ny rapport viser vejen, der kan føre til købsoplevelser, som tiltrækker og fastholder kunder – og booster bundlinjen.

En købsoplevelse, der sparker benene væk under kunderne, kan booste bundlinjen. Men mange virksomheder foretager ikke de ændringer, der skal til for at imødekomme – eller overstige – kundernes forventninger.

Det fremgår af rapporten ‘Roadblocks to Delivering a Competitive Buying Experience’ fra Bigtincan, som hjælper brands med at facilitere fremtidens købsoplevelse, og Heinz Marketing.

Rapporten bygger på svar fra 206 respondenter fra forskellige virksomheder af

varierende størrelser.

Ekstremt udfordrende

Rapporten ser dagens lys i en tid, hvor kunderne konsekvent stiller højere krav til købsoplevelserne.

Og respondenternes svar afslører, at teams, der i 2021 opnåede stor succes, fortsat prioriterer at strømline salgsværktøjer, skabelsen af effektivt content, mens de også har fokus på personaliserede oplevelser.

Man tilpasser altså salg, salgsaktivering og markedsføring, så der netop skabes en konkurrencedygtig og differentieret købsoplevelse, og muligheden for at performe bedre end de fastlagte omsætningsmål bliver større.

Det lyder nemmere, end det er, for nutidens købsoplevelse er ekstremt udfordrende at navigere i – for både kunder og sælgere.

Kunderne har f.eks. nem adgang til enorme mængder af ny viden og konkurrenters – ofte modstridende – budskaber. Det betyder, at de ofte kæmper med at finde rundt i et hav af mere eller mindre troværdig kommunikation.

På den anden side kæmper de medarbejdere og (salgs)teams, som møder kunderne, en lige så hård kamp. For hvordan kan de kommunikere værdien af ​​lige netop deres løsninger eller produkter på en måde, der opfylder kundernes ønsker, behov og forventninger?

Tættere sammen

Ifølge rapporten er de medarbejdere og teams nødt til at være udstyret med de rette værktøjer, det rette content, ligesom der er behov for grundig onboarding, træning og coaching undervejs, hvis enderne skal mødes.

Og for at kunne tiltrække og fastholde kunder – og gøre det bedre end konkurrenterne – er der brug for, at virksomheder prioriterer og optimerer salgstræning og udvikling af content.

Samtidig viser rapportens data, at både salg og marketing er enige om, at content er værdifuldt.

Men der er også enighed om, at deres største udfordring rent faktisk er at bruge det senest opdaterede og mest effektive content.

Det vidner om, at salg og marketing bør rykke tættere sammen. Rapporten slår nemlig også fast, at det at klæde sælgere og andre medarbejdere, der har kundekontakt, ordentligt på, har direkte indflydelse på væksten.

FAKTABOKS 1:

6 skridt til bedre oplevelser

1. Sæt rammerne for en diskussion mellem salg og marketing.

2. Se det fra kundernes side: Hvilke oplevelser forventer de?

3. Genovervej hvordan I lever op til dine kunders forventninger.

4. Identificer hvor langt der er mellem kundernes forventninger og det I leverer.

5. Identificer hvor der skal foretages ændringer.

6. Læg din strategi.

Kilde: ‘Roadblocks to Delivering a Competitive Buying Experience’.

FAKTABOKS 2:

Content og effektivitet: De største udfordringer

Rapportens data viser, at salg og marketing er enige om, hvad deres største udfordringer er, når det handler om content og effektivitet. En anden fælles bekymring er at få marketing i sync med salgs behov for content. Herunder kan du se, hvordan henholdsvis salg og marketing rangordner udfordringerne. 

Det siger SALG:

1. Bruge det senest opdaterede content: 21 %

2. Blive opfattet som selvsikker og autentisk: 17 %

3. Oplevelse der overstiger forventninger: 17 %

4. Få marketing i sync med salgs behov for content: 16 %

5.Relevant og personaliseret content: 15 %

Det siger MARKETING:

1. Bruge det senest opdaterede content: 53 %

2. Det rette content til den rette tid: 45 %

3. Få marketing i sync med salgs behov for content: 41 %

4. Hvilket indhold, der giver genlyd: 40 %

5. Relevant og personaliseret content: 40 %

Kilde: ‘Roadblocks to Delivering a Competitive Buying Experience’.