Hyper-relevant annoncering rimer traditionelt på håndholdte og krævende marketing-indsatser. Men sådan er det ikke længere, lyder det fra en af verdens førende udviklere af e-handelsværktøjer.

Et svimlende antal platforme. Et mindst lige så svimlende antal krav til annoncører. Og et virvar af data, der flyder frem og tilbage.

Online-annoncering kan være en kompliceret del af marketingindsatsen, men vejen til hyper-relevant digital annoncering er – på trods af stigende kompleksitet – faktisk blevet kortere.

Det er meldingen fra den hollandsk-fødte platform Channable, der faciliterer automatisering af online-annoncering, og som er en af verdens førende udviklere af e-handelsværktøjer.

Virksomheden har mere end 7.000 kunder fordelt over det meste af verden og håndterer dagligt mere end 55 mia. varer fordelt på mere end 2.500 lokale og globale salgskanaler.

Annoncører mødes af krav

Jacob Jørgensen, der er nordisk marketingchef, forklarer, at de forskellige platforme og salgskanaler, som findes online, alle har forskellige krav til de feeds, som bruges, når virksomheder annoncerer og sælger varer digitalt.

Og i takt med at antallet af kanaler, platforme og markeds-pladser er eksploderet de senere år, så er det også blevet noget nær umuligt for annoncørerne at gøre tingene manuelt. 

“Men vi har mere end 2.500 forskellige feed-skabeloner, herunder de mest populære som f.eks. Google Shopping, Facebook, Zalando og Amazon. Derfor siger vi også: ‘Market your products from a single platform.’ Hvis man lægger sine produktinformationer ind i Channable, så kan man via skabelonerne hurtigt tilpasse dem, så de møder præcis de krav, som de forskellige kanaler har. På den måde kan man nemt og hurtigt komme på de kanaler, man ønsker,” siger Jacob Jørgensen.

" "Hvis man sidder og tilpasser sine feeds manuelt til alle de forskellige kanaler, så kan det ofte tage rigtig lang tid.
Jacob Jørgensen, nordisk marketingchef, Channable"

Han tilføjer, at Channables værktøj også er attraktivt, hvis man vil ud på flere geografiske markeder.

“Hvis du eksempelvis vil skalere din forretning til Tyskland, så har vi skabeloner til de mest populære kanaler som f.eks. Zalando, Otto, Kaufland, Galaxus og Amazon. Det samme gør sig gældende ved de fleste andre europæiske markeder, hvor vi også har skabeloner til de mest populære kanaler. På den måde kan man samle alle sine annoncerings-aktiviteter i ét værktøj, og der kommer hele tiden nye kanaler og skabeloner til,” siger Jacob Jørgensen.

Hvordan kan man måle indsatsen?

“Vores data kan vise præcis hvilke produkter, som performer, og på hvilke kanaler. Så hvis man f.eks. vil i gang på det tyske marked, så kan man eksempelvis starte på fem forskellige onlinekanaler. Her kan vores data hjælpe med at vise, hvilke kanaler, der virker, og hvilke produkter, som performer. På den måde får man også mere information om sin målgruppe,” siger han.  

Værktøjet giver således annoncører mulighed for både at øge salget og effekten af ​​kampagnerne.

Desuden kan man bl.a. automatisere segmentering ud fra performance og tilpasse og optimere kampagnemål baseret på ROAS (Return On Ad Spend, red.) eller CTR CPS (Click-Through-Rate, red.).

Men gevinsterne er større jo flere produkter, der er til salg, og jo flere platforme eller markedspladser, man ønsker at sælge på.

De bagvedliggende årsager er, at jo flere varer, platforme og lande, der er i spil, jo mere komplekst bliver arbejdet også – hvis det altså ikke er automatiseret via et feed management værktøj som det, Channable stiller til rådighed.

”Hvis man sidder og tilpasser sine feeds manuelt til alle de forskellige kanaler, så kan det ofte tage rigtig lang tid, og vi hører faktisk også ofte, at annoncørerne har behov for hjælp fra deres IT-afdelinger til lige netop denne proces,” siger Jacob Jørgensen, der forklarer, at man hos Channable ønsker at give annoncørerne kontrollen tilbage.

" Vores data kan vise præcis hvilke produkter, som performer, og på hvilke kanaler.
Jacob Jørgensen, nordisk marketingchef, Channable

Kæmpe potentiale

Foruden de mange feed-skabeloner, som dagligt gør hverdagen nemmere for tusindvis af annoncører, så tilbyder Channavle således også et PPC-værktøj til automatisk generering af Google Ads-annoncer, der er blevet yderst populært hos især de nordiske kunder og partnere.

Hvis man i en webshop, der sælger 5.000 forskellige produkter, manuelt skulle producere kvalitets-annoncer til alle produkterne, så vil det tage nærmest uendelig lang tid.

”Men med Channable og det indbyggede PPC-værktøj kan man lynhurtigt generere hyper-relevante annoncer til alle ens produkter,” siger Jacob Jørgensen.

Han oplyser, at et eksperiment viser, at hvis en annoncør med 5.000 produkter manuelt skulle oprette Google Ads-annoncer, så vil det tage ca. 125 timer. Hvis samme annoncør skulle oprette annoncerne ved hjælp af Channable og PPC-værktøjet, så vil det tage ca. to timer.

”Dermed er der altså enormt meget tid at spare ved automatisering,” siger Jacob Jørgensen.

Hyper-relevant annoncering er, når annoncen matcher præcis de søgeord eller søgetermer som brugeren benytter. Et eksempel kan være, at en bruger søger på ’Nike Air rød str. 39.’ Her er chancen for a vinde brugerens click markant større, hvis annoncen indeholder præcis de informationer og ikke blot ’Nike sko i flere størrelser og farver’.

”Disse hyper-relevante annoncer kan i høj grad være afgørende for, hvordan ens annoncering og måske endda ens webshop performer. Og i disse krisetider, hvor e-handelsbranchen er ekstra presset, er det måske endda endnu mere vigtig at være hyper-relevant for sine potentielle kunder,” siger Jacob Jørgensen.

Han oplyser, at prisen for at anvende Channables værktøj afhænger af tre variabler: Hvor mange unikke produkter man har, hvor mange kanaler man vil ud på, og hvor mange webshops, markeder eller sprog man har.

“Priserne begynder fra 29 Euro om måneden. Men prisen afhænger af de tre variabler,” siger han.

FAKTABOKS:

Kort om Channable

Channable blev grundlagt i 2014 af Rob van Nuenen, Stefan Hospes og Robert Kreuzer, og de gør det muligt for e-handelsvirksomheder at sælge, annoncere, markedsføre samt administrere deres onlinesalg på effektiv vis. Virksomheden har i dag over 7.000 kunder på globalt plan og håndterer hver dag mere end 55 mia. varer, der er til salg på alverdens e-handelsplatforme via 2.500 lokale og globale kanaler.