Ny rapport fra Channable stiller skarpt på de største retail-trends for 2023.
Social commerce, endnu mere omnichannel og stigende priser på online-annoncering. Det er blandt de trends, der vil dominere i 2023.
Det fremgår af ‘The Ultimate Guide to Retail in 2023.’ Rapporten lister i alt ni store trends, som retailere – små som store – bør være opmærksomme på.
Bag rapporten står Channable, der faciliterer automatisering af online-annoncering, og som er en af verdens førende udviklere af e-handelsværktøjer. Virksomheden har mere end 7.000 kunder fordelt over det meste af verden og håndterer dagligt mere end 55 mia. varer på mere end 2.500 lokale og globale salgskanaler.
Retailbranchen har været meget igennem de senere år med først en coronakrise, der fik onlinehandlen til at skyde i vejret, så en forsyningskrise og nu en økonomisk krise, der ændrer forbrugernes handelsmønstre.
De omskiftelige tider stiller bl.a. højere krav til retailere om at kende kunderne og deres præferencer, til at have styr på kunderejsen og være på de platforme, som kunderne befinder sig på.
Værsgo’: Tre trends
En af de trends, som for alvor er ved at få vind i sejlene er social commerce, der falder ind under fællesbetegnelsen e-commerce, men som altså foregår direkte på de sociale medier.
‘The Ultimate Guide to Retail in 2023’ henviser til, at undersøgelser viser, at markedet for social commerce i USA i 2020 steg med 38 procent til 26,77 milliarder dollar, mens markedet forventes at nå 80 milliarder dollar i 2025. Samtidig viser det sig, at 97 procent af den eftertragtede Generation Z på globalt plan finder inspiration til køb på sociale medier.
En anden trend er, at omnichannel-tilgangen ser ud til at fortsætte med uformindsket styrke.
Channable henviser til, at Harvard Business Review tidligere har fortalt, at 73 procent af de amerikanske forbrugere benytter sig af flere forskellige kanaler, når de handler. Det betyder, at når forbrugere øger antallet af måder de køber varer på bliver den holistiske, integrerede tilgang vigtigere for retailere end nogensinde.
En tredje trend er, at onlineannoncering bliver dyrere. Ifølge rapporten er prisen på Meta’s CPM (Cost Per Mille, red.) steget med 61 procent det seneste år, mens Googles er steget med 75 procent. Det gør det vanskeligere for retailere, at opnå den samme ROAS (Return On Ad Spending, red.) som før. Her vil det for mange være relevant at søge mod automatisering, måske sprede aktiviteterne på flere platforme og samtidig fokusere mere på POAS (Profit On Ad Spending, red.)
5 gode råd
I en omnichannel-virkelighed handler det om at forbinde kanaler, kunder og personlige oplevelser, så kunderne bliver mødt af de produkter, som de efterspørger. Her er fem punkter, du bør være opmærksom på
1 .Kend din kunde
Brug data til at kortlægge din kunderejse, så du ved, hvilke produkter kunderne søger, hvorfor de handler – og hvad der får dem til at handle.
2. Omfavn digitaliseringen
Ved at omfavne digitaliseringen kan du udvikle din kunderejse og holde styr på dine omkostninger.
3. Vær mobil-opdateret
Mobilvenlige webshops, skræddersyede apps, personaliserede budskaber åbner for nye kunder.
4. Husk integration
Omnichannel er ikke det samme som multichannel. De forskellige touch points bør være forbundet i et end-to-end setup.
5. Test, test, test
Test dine kampagner. Hold øje med på ROAS, POAS eller andet for at se om din strategi virker.
Kilde: The Ultimate Guide to Retail in 2023, Channable
3 tips til CRO
I en digital verden er det en stor fordel at kende sine kunder, hvordan de tænker, føler og bevæger sig. Her er Conversion Rate Optimization, CRO, relevant. Nedenfor er tre råd til at få flere igennem købsprocessen.
1. Åben for kundeanmeldelser
Næsten 9 ud af 10 kunder stoler i ligeså høj grad på onlineanmeldelser som på personlige anbefalinger. Så giv tidligere kunder mulighed for at komme til orde i din webshop eller i din app.
- Opbyg en portefølje af anmeldelser
- Gør anmeldelserne let tilgængelige
- Gør de samlede anmeldelser synlige
2. Optimer salgsprocessen
Selvom du har overbevist en kunde om at placere en vare i indkøbskurven, betyder det ikke, at alt er godt. Næsten 70 procent af alle online indkøbskurve bliver forladt igen.
Kort om Channable
Channable blev grundlagt i 2014 af Rob van Nuenen, Stefan Hospes og Robert Kreuzer, og de gør det muligt for e-handelsvirksomheder at sælge, annoncere, markedsføre samt administrere deres onlinesalg på effektiv vis. Virksomheden har i dag over 7.000 kunder på globalt plan og håndterer hver dag mere end 55 mia. varer, der er til salg på alverdens e-handelsplatforme via 2.500 lokale og globale kanaler.
- Strømlin betalingsprocessen
- Tilbyd flere former for levering
- Vær sikker på at dit site er troværdigt
3. Brug en chatbot
Chatbots med kunstig intelligens kan svare på kundespørgsmål eller sende spørgsmålene videre til en, der kan, så kunderne får hurtigere svar.
- Giver døgnåben kundeservice
- Understøtter kundeoplevelsen
- Indsamler konstant feedback som forbedrer din (chatbot-)service
Kilde: The Ultimate Guide to Retail in 2023, Channable
