Udviklingen i e-handel går hurtigere end producenterne kan følge med, og det digitale salg skal derfor prioriteres mere og mere. Det mener inriver, som bistår virksomheder med at administrere, forfine og holde styr på alle de produktdata, der er synlige for detailhandlere og markedspladser i hele verden. Nu præsenteres resultaterne af en omfattende undersøgelse af forbrugernes adfærd på nettet.

– Op imod 70 % af forbrugerne fravælger produkter på grund af dårlig eller ukorrekt information fra detailhandlerne. Det er en stor udfordring for producenterne i dag, siger Joakim Gavelin, e-handelsekspert hos inriver.

I de seneste år er e-handelen eksploderet, og onlineforhandlernes digitale hylder er oversvømmet med produkter. Det giver nogle problemer; som det som forbruger kan det være svært at navigere i og finde det man ønsker, og som brand er det til ligeledes svært at positionere sig og opnå den ønskede synlighed.

– På Amazon ved vi f.eks., at stort set alle salg sker på den første søgeside, hvor kun en lille del af hele søgeresultatet vises,” siger Joakim Gavelin.

Hvor højt du kommer i søgeresultaterne afhænger af flere faktorer. Det er til dels et spørgsmål om overholdelse af retningslinjerne for indholdskvalitet, men ting som lagerstatus, brudte links eller forkerte produkttekster påvirker også resultatet. Udfordringen for producenterne er at holde styr på alle de produktdata, der opbevares af – nogle gange tusindvis af – detailhandlere rundt om i verden.

En teknologi, der overvåger produktdata – hele tiden

inriver’s teknologi dækker hele processen: fra indsamling, forædling og syndikering af produktdata til alle kanaler via et PIM-system til at holde et vågent øje med alle relevante data når de publiceres. Ændrede algoritmer, billeder og tekster som forveksles, sabotage og sjusk – der er mange grunde til at data bliver ukorrekte eller i værste fald forsvinder online.

– Vi har udviklet en teknologi, der overvåger handelspladserne og sikrer, at produkterne er synlige og produktindholdet er synkroniseret – hele tiden. Det faktum, at indhold bliver syndikeret og ender rigtigt på dag 1, er ingen garanti for at det fortsat vil være positioneret korrekt og også efterfølgende vil være det. Defor er det afgørende at du løbende overvåger dine produktdata siger Gavelin.

Forkert produktindhold er mere almindeligt end du tror

Forekomsten af ukorrekte produktdata er mere almindelig end du måske tror; ifølge inriver’s erfaring har mere end et ud af fem produkter ukorrekt produktindhold online. Samtidig er en lige så stor del af produkterne ikke på lager. Det er tal, der skaber utilfredshed og frustration hos forbrugerne og det sker ofte at de derfor vælger et andet mærke.

Joakim Gavelins vigtigste råd er at tage den digitale hylde med produkter mindst lige så alvorligt som den i en fysisk butik.

– Den digitale hylde er eksponeret for millioner af mennesker verden over, og synlighed, tilgængelighed og korrekt produktindhold er afgørende for succes.

Disse websteder er levende, ændrer sig og skaber nye udfordringer hver dag – så det er vigtigt at være til stede der i realtid for at se hvad der fungerer og ikke fungerer omkring dine produkter, så du kan justere, før salget går til en anden.

Du kan læse Inriver’s undersøgelse i sin helhed.

Om Inriver

Inriver tilbyder organisationer mulighed for at levere indtægtsdrevet produktinformation ved hvert eneste kontaktpunkt. inriver’s Digital-first PIM™ gør det muligt for organisationer at præsentere overbevisende produkthistorier for muliggøre et stærkt tilpassede køb, få brugbar vejledning om, hvad der driver købsbeslutninger, og derefter hurtigt tilpasse sig for at omsætte indsigt til handling. Inriver bistår B2B- og B2C-virksomheder med at oversætte produktinformation til strategiske aktiver, der kan generere indtægter for over 1.500 brands og 600 kunder globalt. Inriver har hovedkvarter i Malmø, Sverige, og har kontorer i Amsterdam, Berlin, Chicago, Davao, London, Manila og Stockholm. Besøg inriver for at få flere oplysninger på inriver.com.