Arbejder du hårdt på at skabe engagerende historier og nyheder, der er relevante for medierne, og får du alligevel ikke den mediedækning, du søger?

Mens PR- og kommunikationsfolk arbejder hårdt på at skille sig ud fra mængden, kæmper journalister en anden kamp, hvor de skal forsøge at udvælge de mest relevante nyheder og historier fra et hav af pitches, indlæg på sociale medier og digitale bekendtgørelser alle vegne. Men der er flere måder at gøre det lettere for både dig og de journalister, som du forsøger at nå ud til.

Selvom traditionelle medier fortsat spiller en central rolle i publiceringen og distributionen af nyheder, bliver de udfordret af andre digitale platforme og fællesskaber. Den hurtige udvikling af digitale medier har ført til en udviskning af grænserne for, hvad folk opfatter som nyheder, og journalisternes rolle bliver stadigt vigtigere med hensyn til at udvælge, hvad der anses for at være nyhedsværdigt.

Mats Ekström, professor i medier og kommunikation ved Göteborgs Universitet i Sverige fortæller i et interview, at den øgede mængde af platforme og medievirksomheder har skabt et krav om øget hastighed i journalistikken. Folk forventer at få de seneste nyheder, udfordringer i samfundet, politik og andre vigtige emner i realtid, hvilket øger behovet for, at journalister altid er et skridt foran. Et højere tempo øger dog risikoen for misinformation (eller ‘fake news’) grundet mangel på tid til at evaluere informationerne og indsamle grundig kildekritik. (Se det fulde webinar her).

Som kommunikatør er det derfor ikke længere nok at have en god historie, hvis du ikke kan fange journalisternes opmærksomhed. Du er nødt til at skabe nogle forhold, der gør det muligt for journalister at:

  1. Opdage din historie,
  2. Beslutte, om din historie har reel nyhedsværdi,
  3. Validere dig som en troværdig kilde.

Alle journalister har områder og emner, der får deres hjerte til at pumpe ekstra hurtigt. Research viser, at relevans er altafgørende, når journalister skal gennemgå pitches i deres indbakke. Så udvælg dine medier – og journalister – varsomt.

Et eksempel:

Du vil gerne fortælle om din virksomheds sponsorat af et lokalt velgørenhedsinitiativ for unge atleter eller om en kampagne for at bevare skovbruget nordpå. Nyheder som disse kan være yderst relevante for lokale avise eller førende aviser fra sports- eller skovindustrien. Modsat vil nationale medier ikke være interesserede i at trykke denne slags nyheder. Når du ved, hvem du ønsker at nå ud til, kan du tilpasse dit pitch og dine oplysninger i overensstemmelse med dette, så du derved øger chancerne for, at din historie fanger en journalists opmærksomhed.

Fuldkornspartnerskabet, en dansk privat-offentlig virksomhed, der arbejder for at øge indtagelsen af fuldkorn, benyttede blandt andet denne teknik og øgede deres omtale med 46 % .

Undersøg, hvilke journalister der tidligere har skrevet om nyheder, der minder om dine og tilføj dem til dit netværk af kontakter. Nogle værktøjer, som fx Mynewsdesk, tilbyder et omfattende journalistnetværk samt en mulighed for at søge efter specifikke journalister baseret på branche eller tidligere historier. En klassisk fejl, som PR-folk begår, er at forsøge at skabe historier med en generel nyhedsværdi. Nøglen er derimod at udvikle en række nyheder og historier, der er skræddersyet til forskellige typer journalistik og medier – og at vide, hvilke medier man ønsker at nå. Du skal turde at segmentere dine lister og gøre dem mere nicheprægede frem for generelle og altomfavnende.

Sidst, men ikke mindst er det vigtigt at styrke dit forhold til medierne. PR handler om at få troværdige kilder til at dele dine budskaber, da vi alle ved, at det har en langt større effekt, end hvis du selv deler dem. Du følger i højere grad en anbefaling fra en troværdig kilde end fra en annonce eller en fremmed. Det samme gælder dine medierelationer. Opbyg relationer til de journalister, du ønsker, skal gribe dine historier, så de ved, at når du rækker ud, vil det handle om noget, der er værd at dele, og de kan undgå at bruge tid i deres indbakke på at gennemgå bunkevis af pitches, oplæg fra sociale medier og at lede efter deres nye historie online. Derudover vil du, når du deler dine nyheder via dit eget presserum, kunne eliminere journalistens behov for at validere kilden og beslutte, om du er troværdig eller ej.

Du har sikkert analyseret din virksomheds målgruppe, og det er måske på tide, at du gør det samme med dit journalistpublikum? Hvis du lærer mere om deres ømme punkter, interesser og behov, vil du langt nemmere kunne forstå, hvordan du kan fange deres opmærksomhed og øge dine chancer for at få dine historier i medierne.

Er du nysgerrig efter at prøve et værktøj, der vil gøre det lettere for dig at pitche til de rette journalister? Med en pålidelig platform som Mynewsdesk kan du forbedre din troværdighed og sikre dig, at du sender dine nyheder til de rette journalister.