Medieovervågning – strategisk lytning for vellykket indhold

At skabe relevant og engagerende indhold ligger højt på listen for alle, som arbejder med kommunikation. Men vejen dertil kan være vanskelig uden den rette hjælp og de rette værktøjer. Ifølge Mynewsdesk PR-rapport “State of Nordic PR” fra januar i år er det en stor udfordring for mange, som arbejder med PR og kommunikation, at finde inspiration til at kunne skabe engagerende, troværdigt og godt indhold.

Medieovervågning er et undervurderet, men effektivt værktøj i jagten på det perfekte indhold. Ved at læse det, der skrives i medierne, kan du få værdifuld information, som kan bruges både til at evaluere dine egne kommunikationsindsatser og til at opdage kommende tendenser og begivenheder, der er relevante for din varemærke eller din branche.

Mange virksomheder mener ikke, at de kan bruge medieovervågning proaktivt til at skabe et grundlag for strategiske aktiviteter eller som en inspirationskilde til koncepter, budskaber og begivenheder.

-” For at kunne skabe relevant og engagerende indhold skal man være bekendt med den generelle debat, samt hvad der er på dagsordenen i øjeblikket. Det handler helt enkelt om at lytte, inden man begynder at kommunikere. Noget, der egentlig er en selvfølgelighed, men som ofte nedprioriteres på grund af tidsmangel”, udtaler Sofia Thorngren, Head of Communications hos Mynewsdesk.

Undersøgelse af mediedækningen – den ultimative kilde til inspiration

For mange er medieovervågning først og fremmest en måde at holde sig opdateret på, hvad der siges om ens varemærke, til at evaluere kommunikationsindsatser eller til at undgå potentielle kriser. En resultatorienteret, men reaktiv tilgang, der primært følger op på historiske aktiviteter, rækkevidde og effekt. Det er selvfølgelig også vigtigt, men du kan bruge medieovervågning til meget mere end det!

Uanset hvilken slags virksomhed eller branche, du arbejder i, er behovet for en gennemtænkt PR- og kommunikationsstrategi afgørende for at nå dit resultat. Og hvad er bedre end at følge med i, hvad der bliver diskuteret i medierne i realtid, når du ønsker at få et “temperaturtjek” på din omverden? Der er et kæmpe uudnyttet potentialei at bruge medieovervågning proaktivt til at finde på nye ideer og vinkler til fremtidige kommunikationsindsatser.

Med hjælp fra de indsigter om tendenser og aktuelle begivenheder, du kan få gennem overvågningen af medierne, bliver det langt nemmere at beslutte emner og indhold til din næste pressemeddelelse, nyhedsartikel eller dit næste blogindlæg.

Strategisk lytning for at kommunikere med succes

Som kommunikatør baserer du ofte din langsigtede kommunikationsstrategi på dine nuværende indsigter om markedet, din målgruppe og andre interessenter. Men omverdenen er jo dynamisk, hvilket betyder, at din kommunikation også bør være det. Nyheder, tendenser, politik og andre begivenheder påvirker kontinuerligt den offentlige debat, og du skal kunne tilpasse din kommunikation herefter.

Kort og godt handler det om at udvide brugen af din medieovervågning til at blive inspireret, opdage adfærd og lære nyt snarere end at se det udelukkende som et værktøj til at overvåge dine PR-aktiviteter. Med en overordnet fornemmelse af medieklimaet kan du sikre, at din kommunikation forbliver aktuel, troværdig og relevant for din målgruppe. Lyt, evaluer, handl og optimer – en arbejdsproces, der hjælper dig med at undgå at være sidst ude.

Enkelt, smart og effektivt

Ved at anvende en smart løsning til medieovervågning kan du endda minimere den tid, du bruger på at finde ud af, hvad der sker omkring dig samt til at lave konkurrentanalyser og evalueringer af brugeradfærd for at kunne skabe relevant indhold.

Benyt lejligheden til at lytte til dine omgivelser og brug disse indsigter til at skabe stærkt indhold. Kombiner dette med en strategisk publiceringsplatform og et omfattende  netværk, så vil du på enkel vis kunne skabe det indhold, din målgruppe søger samt få de resultater, du ønsker.

" Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Når du benytter vores brugervenlige platform, gør vi det lettere for dig at publicere, distribuere og måle på dine PR- og kommunikationsindsatser.