AI er et meget omdiskuteret emne lige nu, og uanset om du kan lide udviklingen eller ej, så står én ting klart: AI vil ændre den måde, som kommunikationsafdelinger arbejder på, helt fra bunden.
Det er en underdrivelse at sige, at AI er ved at revolutionere erhvervslivet og arbejdsmarkedet. Kommunikationsafdelinger over hele verden står over for store forandringer i takt med, at AI-teknologien udvikles og bliver endnu mere sofistikeret. Så hvordan kommer AI til at forandre kommunikationsafdelingernes arbejde?
Automatisering af arbejdsopgaver
AI har potentiale til at automatisere mange af de rutinemæssige opgaver, som udføres af kommunikationsafdelingerne i dag. AI-drevne værktøjer kan eksempelvis generere pressemeddelelser; en tjeneste, som i dag kan findes hos Mynewsdesk. Med hjælp fra AI kan du på bare et par sekunder generere et udkast til en pressemeddelelse, som du egentlig bare skal korrekturlæse og tilrette, inden du sender den ud til relevante journalister og medier. AI kan også hjælpe dig med at opsummere nyhedsartikler, analysere og kategorisere indgående forespørgsler samt automatisere distributionen af indlæg på sociale medier.
Automatiseringen kan føre til en øget effektivitet og produktivitet, da kommunikatører i stedet kan fokusere på mere strategiske og kreative opgaver frem for at bruge tid på rutineprægede og tidskrævende manuelle opgaver. Det kan komme til at betyde, at kommunikationsafdelingerne bliver mindre i fremtiden. De kommunikatører, der kan lære at interagere med og bruge AI på den smartest mulige måde, vil have meget at vinde ved dette. Nogle virksomheder har allerede intern ekspertise inden for AI, og der vil sandsynligvis dukke flere af denne type roller op i fremtiden.
AI-drevne analyser og indsigter
AI-teknologi kan også give dyb indsigt i, hvordan din organisations kommunikation fungerer, og hvilke budskaber der giver størst genklang hos din målgruppe. Ved at analysere store mængder data kan AI hjælpe kommunikationsafdelingen med at forstå tendenser, sentiment og adfærd hos målgruppen, hvilket giver mulighed for mere effektiv kommunikation. Det er også muligt automatisk at skabe rapporter, der er visuelt tiltalende, og som med fordel kan deles internt.
AI-analyse kan derudover hjælpe med at forudse potentielle kriser og negativ omtale, så kommunikationsafdelingen kan handle proaktivt og derved minimere skader på virksomhedens omdømme.
Forbedret målretning og personalisering
AI-teknik gør det muligt at målrette og personliggøre kommunikationen til enkeltpersoner baseret på deres præferencer, adfærd og demografiske data. Det betyder, at kommunikationsafdelingen kan skabe mere relevante og engagerende budskaber og kommunikation, der er tilpasset den enkelte modtager, hvilket fører til en bedre kundeoplevelse og et stærkere brand. Hvis du vil læse mere om, hvordan AI kan hjælpe med at forbedre kommunikationen hos organisationer, kan du gøre det
her.
" Det er let at slå fast, at AI er kommet for at blive
Opsummering
Det er let at slå fast, at AI er kommet for at blive, så i stedet for at se kritisk på denne enorme teknologiske transformation bør du omfavne den. De største fordele ved AI indebærer muligheden for at automatisere tidskrævende og rutineprægede opgaver, hvilket giver PR- og kommunikationsfolk mulighed for at beskæftige sig med mere kreativt arbejde. I sidste ende vil både effektiviteten og produktiviteten stige. Vil du læse mere om, hvordan svenske PR- og kommunikationseksperter ser på AI’s fremtidige rolle inden for markedsføring og kommunikation? Læs Mynewsdesks årlige rapport her.
Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Når du benytter vores brugervenlige platform, gør vi det lettere for dig at publicere, distribuere og måle på dine PR- og kommunikationsindsatser.