I rapporten State of Nordic PR & Communication 2023, baseret på undersøgelser og interviews med 450 fagfolk, er AI blandt årets fem største temaer. Når vi ser nærmere på, hvad eksperterne tænker om, hvordan AI vil påvirke kommunikationsbranchen fremover, kan vi se, at svarene peger i samme retning: AI er og bliver noget, som vi er nødt til at forholde os til. Og gør vi det, kan vi få stor succes.

Men på hvilke områder kan AI egentlig hjælpe os? Hvor kan vi tage AI i brug for at forenkle og effektivisere vores arbejdsprocesser?

Ser vi på resultaterne fra Mynewsdesks rapport, viser de, at 60 % mener, at AI vil være en vigtig bidragsyder, når det kommer til produktionen af indhold, mens 50 % siger, at deres organisation planlægger at skabe mere indhold ved hjælp af AI i fremtiden. Der eksisterer altså allerede en bevidsthed om, at AI kan og vil hjælpe os.

Lad AI støtte hele arbejdsgangen i dit PR-arbejde

Lad AI støtte hele arbejdsgangen i dit PR-arbejde
Der findes allerede i dag et hav af værktøjer drevet af AI, som kan hjælpe dig med dit kommunikationsarbejde. Du kan få alt fra billeder genereret ved hjælp af nogle få nøgleord til skræddersyede stemmeproduktioner med det tonefald og den stemning, du ønsker. Ser vi på arbejdsgangen i dit PR-arbejde, kan vi opdele den i de forskellige trin og se, at AI også kan støtte alle faser i denne proces.

Skab pressemeddelelser og andet indhold på få sekunder
AI kan hjælpe med brainstormen, når du skal finde ud af, hvad du skal skrive om, samt hvilket perspektiv du skal skrive fra. Der findes flere forskellige tekstgeneratorer på markedet, hvor bl.a. CHAT-GPT var den, der tog os alle med storm. Der findes også platforme dedikeret specifikt til PR- og kommunikationsarbejde, hvor AI-hjælpen er indbygget. Med Mynewsdesks alt-i-en-løsning til PR og kommunikation kan du få hjælp til at skrive pressemeddelelser på blot et par sekunder direkte på platformen, hvor du allerede laver de resterende dele af dit PR-arbejde; såsom distribution, medieovervågning og analyse. Ved at vælge et færdigt format for den type pressemeddelelse, du ønsker at skrive samt udfylde et par felter med pressemeddelelsens indhold, vil den AI-drevne PR-assistent give dig et udkast til en pressemeddelelse tilpasset indholdet og det specifikke format, du har valgt – og dette bare på få sekunder. Alt, du skal gøre, er at faktatjekke, korrekturlæse og foretage et par justeringer, inden du er klar til publicering.

Find de relevante journalister til dit indhold
Det næste trin handler om at finde de rette modtagere til den pressemeddelelse, du netop har skrevet – generelt et meget kritisk og tidskrævende arbejde. Glem alt om manuel søgning efter din målgruppe. AI kan nemlig også hjælpe dig med dette punkt på din liste. Baseret på det indhold, du er i gang med at publicere, kan AI foretage søgningen for dig og udvælge de journalister, der er relevante for det specifikke indhold på det givne tidspunkt.

Analyser din medieovervågning
En stor del af PR- og kommunikationsarbejdet begynder først efter, at indholdet er publiceret og distribueret. At analysere, hvordan dit indhold modtages af din målgruppe, er vigtigt for at forstå, hvad der fungerer godt, og hvor der er plads til forbedringer. Også her kan AI være en stor hjælp. Ved at publicere indhold via en publiceringsplatform som Mynewsdesk vil AI finde de artikler, der er blevet opsamlet af medierne, og samle dem i en letlæselig rapport – helt automatisk. Rapporten giver dig god indsigt i og forståelse for effekten af dit PR-arbejde – med vigtige datapunkter, der understreger, hvor godt du har ramt plet med dit indhold. Analyse assisteret af AI gør, at du kan basere vigtige beslutninger for dit PR- og kommunikationsarbejde på data.

Hele 59 % udtaler, at det er blevet endnu vigtigere at bevise effekten af sit PR- og kommunikationsarbejde – og hvad er bedre end at lade AI tage sig af den del af arbejdet?

Bør jeg være bange for, at AI vil overtage mit job?
Man kan ikke komme udenom, at der eksisterer en vis bekymring for, om AI kommer til at tage vores jobs fra os. Der er dog ikke meget at frygte. Ja – AI kommer til at kunne udføre dele af dit job, men udnytter du dette rigtigt, vil det give dig plads til at bruge tid på de ting, som løfter din kommunikation til et højere niveau. Ved at lade kunstig intelligens udføre dine tidskrævende opgaver, kan du øge produktiviteten og bruge tid på de mere kreative opgaver i stedet.

Rapporten State of Nordic PR & Communication viser, at hele 72 % ville ønske, at de havde mere tid til at være kreative, når det kommer til indholdsproduktion. Ved at lade AI tage sig af de dele af indholdsproduktionen, som bare stjæler unødvendig tid, vil du kunne prioritere din tid på den kreative del af produktionen, som rent faktisk løfter PR-arbejdet og virkelig giver en effekt.

Forskningen viser desuden, at 61 % ikke tror på, at AI vil kunne skabe indhold, der er lige så godt som mennesker, og at det derfor er samarbejdet mellem mennesker og maskiner, der bliver så vigtigt. Dette understreges bl.a. af Lars Silberbauer, CMO for Nokia og med bred erfaring fra kommunikationsbranchen, som ser på samarbejdet mellem AI og mennesker som en kentaur: «AI er ekstremt effektivt og kan udkonkurrere ethvert menneske på et lille nanosekund, men det er vigtigt at huske på, at AI trænes baseret på det, som allerede eksisterer og dermed ikke kan forudse, hvordan den skal påvirke en fremtidig verden eller befolkning. Og det er her, den menneskelige kreativitet kommer ind. Selv om AI bliver stadigt mere kreativ, har vi alligevel brug for den menneskelige fornuft, som kan skelne mellem det, der er OK, og det, der er godt. At bruge AI som en følgesvend bliver den sejrende opskrift for indholdsproducenter fremover – at være en kentaur».

Hvis du lader AI indgå i dine arbejdsprocesser og ser det som et spændende samarbejde, skal du ikke være bange for, at AI tager dit job fra dig. Du vil derimod i stedet potentielt kunne udkonkurrere dem, som ikke bruger AI overhovedet. Så hvad venter du på? Lad AI blive din næste PR-assistent og drag fordel af dens fulde potentiale – samtidigt med, at det giver dig mulighed for at bruge tid på de ting, som du faktisk blev ansat til at gøre: At skabe fantastisk PR-arbejde med stor effekt.


Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Når du benytter vores brugervenlige platform, gør vi det lettere for dig at publicere, distribuere og måle på dine PR- og kommunikationsindsatser.
I rapporten State of Nordic PR & Communication 2023, baseret på undersøgelser og interviews med 450 fagfolk, er AI blandt årets fem største temaer. Når vi ser nærmere på, hvad eksperterne tænker om, hvordan AI vil påvirke kommunikationsbranchen fremover, kan vi se, at svarene peger i samme retning: AI er og bliver noget, som vi er nødt til at forholde os til. Og gør vi det, kan vi få stor succes.