I den digitale transformation kæmper marketing med disse udfordringer
Den digitale transformation buldrer afsted, mens marketing-professionelle støder ind i både nye og efterhånden velkendte udfordringer.
Det fremgår af den syvende udgave af rapporten State of Marketing, som Salesforce står bag.
Her kan man nemlig læse, at marketing-professionelle har tre nye punkter på top fem-listen over de de højst prioriterede indsatsområder:
- Skabelse af sammenhængende kunderejser på tværs af kanaler og enheder.
- Forbedring af ROI.
- Forbedring af samarbejdet.

Især sidstnævnte er afgørende for, at man kommer i mål med de øvrige. Et godt eksempel er den sammenhængende kunderejse. Det er kun igennem samarbejde, både internt i marketing-afdelingen, men også med f.eks. salgsafdelingen og kundeservice, at denne kan skabes. Og det er også igennem et øget og bedre samarbejde på tværs i organisationerne, at marketing-investeringerne kan kaste mere indtjening af sig.
Men det er ikke uden udfordringer. 69 procent angiver således, at det i forhold til tiden inden pandemien er blevet sværere at samarbejde. For at imødekomme dette er hele 78 procent af marketing-organisationerne begyndt at anvende ny teknologi, der understøtter samarbejde.
Samarbejde og koordinering på tværs er essentiel i kampen for at få succes. Samtidig kan det bidrage til nye måder at måle, hvad der konkret kommer ud af marketing-investeringerne på. Det synes i den grad at være meget efterspurgt, da blot 31 procent angiver at være helt tilfredse med deres evne til at måle ROI og performance på.
På toppen af prioritetslisten finder vi de velkendte områder som innovation og ønsket om at kunne interagere med kunder i realtid.
Begge dele taler ind i virksomheders digitale transformation, som har fået yderligere vind i sejlene under pandemiens rasen. Dermed er digital transformation gået fra at være noget lidt fluffy noget til en meget konkret og håndgribelig virkelighed i marketing-organisationer verden over.

Det er sket i takt med, at kunderne er blevet meget mere digitale. 84 procent oplyser nu, at kunders forventninger er årsagen til, at digitale strategier forandrer sig.
State of Marketing afslører også, at virksomhedernes top-prioriteter typisk også er dem, der er de største udfordringer. Dette gælder f.eks. i forhold til at interagere med kunder i realtid, som har været marketings hede drøm i flere år, men også det at innovere og skabe de sammenhængende kunderejser på tværs udfordrer marketing. Måske findes en del af svaret i, at marketing kæmper med at få ressourcerne til at række.
Det betyder dog ikke, at de marketing-professionelle læner sig tilbage. Tværtimod. F.eks. fremgår det, at marketing-folket i høj grad omfavner kunstig intelligens (AI), der forventes at spille en central rolle i fremtidens marketing-arbejde.
Det står klart, efter det i Salesforces seneste State of the Connected Customer-rapport. Mens State of Marketing-rapporten går i dybden med marketingtrends- og tendenser, dykker State of the Connected-rapporten ned i kundernes adfærd samt disses forventninger til virksomhederne. Og i den seneste udgave kom det altså frem, at 60 procent af forbrugerne er åbne over for at kunstig intelligens kan forbedre deres oplevelser.
Ifølge State of Marketing har 60 procent af de marketing-professionelle en AI-strategi, ligesom der – fordi AI stadig er en ny teknologi – eksperimenteres med brugen af kunstig intelligens til f.eks. personalisering og automatisering af processer.
Du kan gå meget mere i dybden med alle de forskellige marketing-trends, som State of Marketing belyser – og du kan også gå ombord i de bagvedliggende data.
FAKTABOKS:

Marketings højeste prioriteter
- Innovation
- Interagere med kunder i realtid
- Skabe sammenhængende kunderejse på tværs af kanaler og enheder
- Forbedre marketings ROI
- Forbedre samarbejde
Marketings største udfordringer
- Interagere med kunder i realtid
- Innovere
- Skabe sammenhængende kunderejse på tværs af kanaler og enheder
- Samarbejde
- Utilstrækkelige organisatoriske strukturer og processer
Kilde: State of Marketing.
FAKTA:
Kort om State of Marketing
Data, der anvendes i den syvende udgave af State of Marketing, som Salesforce står bag, er indsamlet for Salesforce Research i perioden maj og juni 2021. Antallet af respondenter er 8.227, der kommer fra 37 forskellige lande. Respondenterne er marketing-professionelle – fra event-ansatte til CMO’er. State of Marketing fokuserer på, hvad der har inspireret og udfordret marketing-professionelle det seneste år – og hvordan de forventer fremtiden ser ud.