SPONSORERET INDHOLD
Virksomheder risikerer at fare vild – og tabe forretning – i stigende datamængder, der kommer fra et hav af forskellige kilder. Nu løfter Treasure Data sløret for tre markante trends inden for kundedata – og hvordan det udnyttes bedst muligt.
Mere og mere data. Fra flere og flere kilder.
Sådan ser virkeligheden ud i stadig flere virksomheder, der de senere år, som led i den digitale transformation, har bygget marketingindsatser på datastrømme.
Men eksplosionen af data og det stigende antal kilder risikerer at spænde ben for udnyttelsen af det, der kaldes det nye guld – kundedata.
Derfor er behovet for et langt større fokus på Data Management og Governance accelereret, påpeger David De Giglio.
Han er Head of Sales i Norden hos Treasure Data, den prisvindende Enterprise Customer Data Platform, CDP, som giver virksomheder mulighed for at drive exceptionelle oplevelser, baseret på millioner af datapunkter, på tværs af hele kunderejsen.
– Som marketers og forretningsledere er vi nødt til at forstå, hvad det betyder for vores vækst – og hvordan vi kan udnytte al den data bedst muligt, siger David De Giglio.
Treasure Data har siden november 2021 haft et specialist-team i København, hvorfra man hjælper større organisationer og virksomheder med netop det.
En vigtig ingrediens
For virksomheders anvendelse af kundedata er en vigtig ingrediens, hvis der f.eks. skal skabes salg til nye kunder – og ikke mindst mersalg og krydssalg til eksisterende kunder.
Det kræver så igen, at virksomhederne kan oversætte de stigende mængder af kundedata til indsigter, som kan bruges til at skabe værdi for kunderne. Men ved hjælp af en Customer Data Platform kan millioner af datapunkter blive forvandlet til profitable kundeoplevelser.

En CDP forbinder kunde-id’er og datakilder for at skabe en Single Customer View (SCV), også kaldet en Unified Customer View (UCV), Customer 360 View eller Golden Profile.
Ifølge Treasure Data Survey – The State of Customer Journey Management – oplyser 82 procent af de adspurgte virksomheder, at de forstår deres kunders rejse, men hele 28 procent oplyser samtidig, at rejsen er meget usammenhængende. Det resulterer i tab af indtjening og manglende udnyttelse af det fulde potentiale i virksomhedernes kundedata.
Data-eksplosionen har nu stået på i en årrække. Og hos Treasure Data vurderer man, at de trends, som allerede er på tapetet, toner endnu tydeligere frem i år og i de kommende år, hvor den digitale transformation vil tage endnu mere fart.
– Det er afgørende for virksomhederne, at de fortsætter den digitale innovation og med kunden i fokus skaber en tættere relation på tværs af alle touch points, drevet af en datatilgang, som er transparent overfor kunderne, siger Casper Andersen, der er Senior Solutions Consultant, EMEA, hos Treasure Data.
Men hvilke trends skiller sig ud i 2022? Og hvordan vil kundedata påvirke virksomheders marketing, salg og service i 2022? Det giver Treasure Data tre bud på herunder.
Trend #1: Hvad gør vi uden tredjeparts-cookies?
Tredjeparts-cookien, der for mange fortsat er en central del af det digitale økosystem, forsvinder. Men hvad betyder det, og hvordan skal vi som marketers og C-suiters forholde os til det? Interessen for løsninger, der lever i en post cookie-verden, og hvor vigtigheden af Apple’s ID for Advertisers (IDFA) er mindre, er stor. Men det er vigtigt at slå fast, at tredjeparts-cookiens død ikke også er personaliseringens endeligt. Det betyder “blot”, at der skal findes nye veje. Og det betyder, at marketers står i en situation, hvor de skal planlægge i omskiftelige tider – og overholde alle privacy-regulativer samt imødekomme kunders evigt stigende forventninger.
Trend #2: Vigtigheden af førstepartsdata
Når tredjeparts-cookien udfases, bliver virksomhedernes førstepartsdata sammen med datateknologier vigtigere end nogensinde. Behovet for at indsamle og håndtere kundedata, overholde privacy-regulativer og være transparent overfor kunderne, sætter forretningsledere og marketers under yderligere pres. Det betyder, at marketers og forretningsledere skal tænke mere innovativt i den måde, de samler data på, forbinder det omkring en unificeret profil og benytter den data til at skabe en bedre og mere relevant kundeoplevelse, der kan være forskellen på at miste kunder eller opbygge loyalitet. Derudover er det vigtigt at forstå forskellen på first party, second party og third party data – og hvilken rolle i den overordnede unificerede kundeprofil de spiller.
Trend #3: Millennials ændrer verden
Millennials er nu i slut 20’erne og start 40’erne. Dermed er generationen den største målgruppe for de fleste brancher. Men generationen, der er den første, som er vokset op med internettet, er ikke som andre. Den eksperimenterer og forventer at brands forstår, hvem de er – og respekterer deres værdier og præferencer med personaliserede budskaber. Samtidig lever vi i en tid, hvor 60 procent af kunderejsen, ifølge en McKinsey-survey, er digital. Som konsekvens heraf ser vi en enorm stigning af mængden af kundedata. Og for bedre at kunne forstå kunderne har marketers rettet deres blikke mod Customer Data Platform, CDP, for i højere grad at kunne levere personaliserede oplevelser og realtids-analyser. Fordelene ved en CDP rækker ud over markedsføring, da den giver mulighed for at skabe et samlet kundebillede på tværs af virksomheden og på tværs af hele kunderejsen. Den åbner for bedre kundeservice og mere salg – og en langt bedre og datadreven kundeoplevelse.

Treasure Data CDP indsamler, forbinder og segmenterer kundedata fra alle data kilder, så virksomhedsteams kan aktivere hyper-personlige og profitable kampagner.
Kort om Treasure Data
Treasure Data er en prisvindende Enterprise CDP, som giver virksomheder mulighed for at drive exceptionelle oplevelser på tværs af hele kunderejsen. Treasure Data gør data management let ved med én platform at forbinde marketing-, service- og salgs-systemer samt afdelinger til én samlet, kundecentreret organisation. Som en “Best of Breed”-platform med en partner-agnostisk tilgang, leverer Treasure Data markedets mest innovative CDP.
Vejen til fantastisk, global marketing
En af Treasure Datas kunder er Anheuser-Busch InBev, der står bag brands som Budweiser, Corona, Stella Artois og Beck’s. Bryggerigigantens forretningsenheder er afhængige af mere end 1.000 forskellige datakilder og mere end 70 millioner unikke kunderegistreringer.
Alle disse millioner og atter millioner data administreres af Treasure Data Enterprise Customer Data Platform. Derfor kan Anheuser-Busch InBev, der opererer i mere end 50 lande, og som genererer mere end 54 milliarder amerikanske dollar i årlig omsætning, i dag levere en hæsblæsende kundeoplevelse.
Læs meget mere om den case her – og se også vores webinarserie, hvor vi i dybden forklarer, hvordan en CDP kan skabe sammenhæng på tværs, og hvordan man vælger den rigtige.