Moderne forbrugere er mere bevidste end nogensinde før om værdien af deres personoplysninger og præferencedata og udleverer dem ikke uden at få noget af værdi til gengæld. For at du kan indsamle de nulpartsdata, der er nødvendige for bedre individuel tilpasning, skal forbrugere underholdes, engageres og modtage en håndgribelig vare som modydelse for deres opmærksomhed og præferencedata. Dette er værdiudvekslingsøkonomien.
Heldigvis er dette ikke den seneste mode inden for markedsføring. Begrebet værdiudveksling er lige så gammelt som civilisationen og til stede overalt i livet. Vores forbrugertendensindeks fra 2023 undersøgte over 11.000 forbrugere verden over. Det positive er, at 70 % af forbrugerne svarede, at de gerne deler deres adfærdsmæssige og psykografiske data til gengæld for bedre service.
Uanset om man observerer det fra udbyderens eller kundens perspektiv, er det enkelt: Bed om, modtag, giv, gentag. Det er et match skabt i markedsføringsrelationshimlen.
Introduktion af Selligent Experiences
Udbydere kan opnå dette gennem interaktive oplevelser, der gennemfører detaljerede undersøgelser, profilerer gradvist og øger antallet af tilvalg. Spørgeskemaer, afstemninger, quizzer, sweepstakes, konkurrencer, QR-koder på salgsstedet og sociale historier, for blot at nævne nogle få, kan indarbejde belønningsmekanismer, der giver forbrugerne en reel grund til at engagere sig og indsende deres nulpartsdata.
" Det behøver ikke at være en stor præmie eller kæmpe rabat (selvom det selvfølgelig virker). 86 % af forbrugerne svarede, at de vil dele deres personlige, psykografiske og adfærdsmæssige data
Det behøver ikke at være en stor præmie eller kæmpe rabat (selvom det selvfølgelig virker).
86 % af forbrugerne svarede, at de vil dele deres personlige, psykografiske og adfærdsmæssige data til gengæld for tidlig eller eksklusiv adgang til produkter og tjenester, 91 % mod personlige loyalitetsbelønninger, 59 % mod at føle sig som en del af et mærkes fællesskab og 51 % mod at få adgang til indhold. Hvis du udnytter den rigtige teknik og tilbyder en fristende værdiudveksling, vil dine kunder fortælle dig, hvilke produkter de ønsker, hvad de forventer fra en tjeneste, og hvad der motiverer dem til at købe.
Hvis du skifter til en strategi for nulpartsdata, hvor du beder om noget i stedet for at antyde, bliver din opbygning og profilering af målgruppen kontinuerlig, og ændringer er også mulige. Dette holder dine data nøjagtige, relevante og aktuelle, fordi datapunkterne kommer direkte fra din målgruppe.
Se tre af vores yndlingsmærker, der indsamler nulpartsdata i stor skala og bruger dem til at give den individuelle oplevelse, forbrugerne ønsker, og opbygge mere meningsfulde, individuelle relationer.
Discovery
Discovery ønskede at føje store mængder nulpartsdata til sin markedsføringsdatabase. Med den store gevinst i form af et fuldt møbleret hjem ved havet i Florida ville masser af forbrugere naturligvis deltage.
På et dedikeret mikrowebsted blev deltagerne bedt om til gengæld for deltagelse i dette sweepstake at indsende en lille mængde personoplysninger samt oplysninger, som Discovery kunne tjene penge på, f.eks. hvilken tv-udbyder deltageren abonnerede på, og om vedkommende var husejer eller ikke. Forbrugerne kunne deltage en gang om dagen, og hver gang de vendte tilbage, blev de stillet forskellige spørgsmål, så Discovery gradvist kunne profilere deltageren.
Resultaterne var forbløffende med over 110 millioner unikke deltagelser og over to milliarder individuelle adfærdsdatapunkter indsamlet. De fleste markedsføringsafdelinger har naturligvis ikke råd til at forære et hus til 2,7 millioner dollars væk, men konceptet virker uanset størrelsesorden: Tilbyd en fristende værdiudveksling, og stil de rigtige spørgsmål for at få mere at vide om dine kunder og gøre disse relationer gradvist stærkere.
Hill’s dyrefoder
Hill’s ved, at hvert kæledyr er unikt og har sine egne præferencer og særheder – ligesom sin ejer. Med dette i tankerne og målet om at indsamle nulpartsdata udviklede de en relativt enkel, men enormt effektiv interaktiv oplevelse.
I stedet for en traditionel kortvarig oplevelse indbyggede Hill’s en interaktiv, konstant aktiv oplevelse på sit websted, som indsamler utroligt detaljerede datapunkter suppleret med forgreningslogik, så kæledyrsejere hurtigt finder den rigtige løsning.
Med udgangspunkt i kæledyrets navn, fødselsdag, størrelse, vægt, foderpræferencer, allergier, eventuelle sundhedsproblemer, og endda om det i øjeblikket spiser en konkurrents foder, ledes kæledyrsejere på rette vej til det rigtige produkt til deres kæledyr og dermed direkte til salg.
Hvis kunden indtaster en e-mailadresse, modtager denne derefter meget individuelt tilpassede e-mails. Forestil dig, at du modtager en e-mail med dit kæledyrs navn i forhåndsvisningen eller en rabat på kæledyrets fødselsdag. Hvem ville ikke åbne og klikke videre?
Prøv det selv.
Skræddersyede mærker: Men’s Wearhouse
Brug af nulpartsdata til at gøre engangskøbere til tilbagevendende kunder
I næsten 50 år har Men’s Wearhouse været førende på markedet for udlejning af jakkesæt og smoking og betjent kunderne med overkommeligt designertøj af høj kvalitet til enhver anledning. Selvom det er et fantastisk marked at være førende på, har det sine begrænsninger, idet den typiske kunde lejer et jakkesæt eller en smoking til en særlig anledning én gang og sjældent handler hos mærket igen.
For at imødegå dette udviklede Men’s Wearhouse en interaktiv oplevelse efter udlejningen, hvor kunderne kunne fortælle om deres individuelle stilpræferencer. Ting som professionel eller afslappet, slank eller moderne pasform, enkelt- eller dobbeltradet jakke, reverstype, budget osv. Kunderne blev derefter ført videre til specifikke produkter, der passede til deres personlige præferencer, og som de kunne købe online.
Kampagnen var dog ikke bare en virtuel stylist. Jakkesæt er dyre og kræver for mange en del overvejelser. Ved hjælp af kundernes selvrapporterede præferencer sendte Men’s Wearhouse sine kunder e-mails med deres unikke produktvalg, med en personlig emnelinje og præheader, butikken nærmest på kunden og individuelle tips til stil. Dette er en glimrende historie om genopbygning af kontakten med tabte kunder, opbygning af målgrupper og konvertering.
Vi annoncerer med stor fornøjelse lanceringen af Selligent Experiences, som er tilgængelig for alle Selligent-kunder og giver mærker af enhver størrelse den teknik til værdiudveksling, der skal tilskynde forbrugerne til frivilligt at dele deres nulpartsdata. Læs, hvordan Selligent Experiences kan hjælpe din virksomhed med at opbygge mere meningsfulde relationer med dine kunder.