Med sommeren lige rundt om hjørnet, er det tid til, at alle kommunikationsfolk skal evaluere og reflektere over den første halvdel af året for at kunne planlægge og optimere de næste seks måneder. Har kommunikations- og PR-aktiviteterne skabt de ønskede resultater? Og hvordan kan du optimere din strategi for de næste seks måneder?
Ifølge Mynewsdesks PR-rapport “State of Nordic PR” er det en kæmpe udfordring for mange PR- og kommunikationsfolk at få skabt engagerende og troværdigt indhold af høj kvalitet. Derudover finder mange det svært at finde inspiration til nye ideer og koncepter, der vil blive værdsat af deres målgruppe.
En god kilde til de kommende halvårsrapporter er at kigge nærmere på dit medieovervågningsværktøj. Her kan du nemlig finde værdifuld information til både at evaluere tidligere indsatser og til at opdage kommende tendenser, nyheder og omtale af din virksomhed.
Desværre opdager mange virksomheder ikke, at de kan bruge medieovervågning til både tidligere aktiviteter, til at tage strategiske beslutninger samt som en kilde til inspiration og ideer til fremtidige koncepter, budskaber og aktiviteter.
Medieovervågning – ikke kun til reaktive formål
For mange er medieovervågning primært en måde at holde dem opdaterede på, hvad der siges om deres brand eller til at overvåge om noget i deres kommunikation tages dårligt imod, så de bliver nødt til at afværge en mulig krise. Selvfølgelig er dette også vigtigt, men du kan bruge medieovervågning til så meget mere end det.
Medieovervågning – en kilde til inspiration og strategi
PR- og kommunikationsstrategier varierer meget afhængigt af, hvilken slags virksomhed du har, og hvilken sektor du arbejder inden for. Når det er sagt, er der en del uopdaget potentiale i at benytte et medieovervågningsværktøj, når du skal finde på nye ideer eller koncepter til din virksomhed.
Vi ved, at en stor udfordring i PR- og kommunikationsarbejde er netop det at skabe relevant indhold til din målgruppe. Og med medieovervågning kan du få indsigt i nyheder, tendenser og historier, der kan hjælpe dig med at fastlægge indholdet til din næste pressemeddelelse, blogindlæg eller nyheder, du ønsker at dele.
Det handler simpelthen om at ændre din tankegang, så du ser medieovervågning som en mulighed for at blive inspireret, opdage adfærdsmønstre og lære nye ting frem for kun at se det som et værktøj, der kan overvåge dine PR-aktiviteter, (hvilket selvfølgelig også er vigtigt for at se, om dine aktiviteter er vellykkede). På denne måde kan du sikre dig, at din kommunikation forbliver pålidelig, troværdig og relevant over for din målgruppe.
Du behøver ikke den dyreste, mest sofistikerede løsning på markedet; de fleste medieovervågningsværktøjer kan hjælpe dig med at opnå de indsigter, du har brug for til at kunne skabe strategiske kommunikationsaktiviteter og opnå dine mål.
Test dit indhold for relevans med medieovervågning
Som kommunikationsmedarbejder lægger du ofte en langsigtet strategi til dine markedsføringsaktiviteter baseret på dine indsigter omkring din målgruppe og andre interessenter. Men dit miljø er dynamisk, hvilket betyder, at din kommunikation også bør være fleksibel. Nyheder, tendenser, politik og andre begivenheder betyder, at du bliver nødt til at kunne tilpasse din kommunikation løbende for at forblive relevant og attraktiv for din målgruppe.
Ved at overvåge dit miljø kan du løbende holde dig opdateret og lære dit publikums interesser at kende og altid sikre dig relevansen af dit indhold, inden du publicerer.
Lyt med, evaluer og optimer
Fordelen ved medieovervågning er, at det hjælper dig med at minimere den tid, du bruger på at finde ud af, hvad der sker i dit miljø, lave konkurrentanalyser og omfattende forbrugeradfærdsevalueringer for derefter at kunne skabe relevant indhold.
Udnyt muligheden for at lytte til dit miljø og brug disse indsigter til at skabe dit indhold. Kombiner dette med en stærk publiceringsplatform og et omfattende netværk, så har du en vindende tilgang til at opnå de resultater, du ønsker.
Om Mynewsdesk – Alt-i-en-værktøjet der forbedrer kendskabet til dit brand
Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.
Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.
Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.Læs mere på: www.mynewsdesk.dk