Med i alt 22 priser – fire guld, tre sølv, fem bronze og 10 Peoples Lovies – blev det danske reklamebureau & Co. det mest vindende bureau af alle ved årets Lovie Awards.

Lovie Awards kaldes også for EM i web, da det er en søster-award til amerikanske Webby, som anses for at være VM i web-disciplinerne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

& Co. løb med flest priser af alle foran store bureauer som tyske Serviceplan Gruppe og denkwerk og kan derfor smykke sig med titlen Lovie Agency of the Year. Også ni andre danske bureauer løb med priser ved awarden.

-Det er vi naturligvis glade og stolte af. Vi har før vundet masser af store priser ved Cannes Lions, Eurobest, Epica og andre internationale awardshows, men vi er aldrig før blevet Agency of the Year, siger Thomas Hoffmann, der er kreativ direktør og partner i & Co.

- Vi krammede og skålede lidt i champagne her til morges. Det er meget tilfredsstillende, at et dansk bureau med 70 mand kan slå alle de store, fortsætter han.

Han glæder sig også over spredningen i priserne, da & Co. hev awards hjem for fem forskellige arbejder.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

Stor spredning i vinder-arbejderne

& Co. vandt i så forskelligartede kategorier som Internet Video, Social og Online Advertising, hvor ”Welcome Listeners” for HiFi Klubben, "The World Piece" for momondo, ”Help a Small Dane” for Kræftens Bekæmpelse, ”The Arrivals” for SAS og ”Choose Your Future”-arbejdet for Europa-Parlamentet løb med flere top-priser.

Priserne blev uddelt af dels en fagjury, der gav ædelt metal til de bedste, og så en form for online-publikumspris, People's Lovie, som over 50.000 i 2018 afgav stemmer til. Hvor mange der har stemt i år, er endnu ikke oplyst.

Juryen består af medlemmer af Lovie-prisuddeleren IADAS (The International Academy of Digital Arts & Sciences), der mere end 500 medlemmer i Europa, heriblandt musikeren Imogen Heap, skuespiller og forfatter Stephen Fry og ”Faderen af Wi-Fi”, Yann LeCun.

Fra dansk side deltager Miriam Plon Sauer, der er Strategy Director i AKQA Denmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

Første gang prisen går til et dansk bureau

I år har over 1.500 digitale arbejder fra 33 lande været med i den europæiske del af konkurrencen.

- Det har været en fornøjelse på første hånd at være vidne til, hvordan reklamebureauer fra hele Europa bruger internettet til at inspirere til kreativitet, og i år er vi begejstrede over at uddele Agency of the Year-prisen til et dansk bureau for første gang, siger Nicolas Roope, formand for juryen og fortsætter:

- Vores mål går videre end til det blot at uddele priser til fremragende arbejder. Det giver også alle mulighed for at lære fra masser af projekter på tværs af nettet i Europa, der har påvirket mennesker såvel online som offline positivt.