Creative Circle har uddelt awards siden 1992 – frem til 2007 under navnet Guldkornet - men ganske som andre awardshows justerer man også her løbende sin tilgang og sine kategorier. Og i år er ingen undtagelse.

Justeringerne bl.a. som en naturlig konsekvens af, at mediebilledet og de mange forskellige platforme, kreativiteten udkommer på, har det med at ændre sig. 

– Creative Circle har uforandret til formål at højne kreative standarder inden for disciplinerne advertising, design, digital og direct ved at belønne og dokumentere fremragende arbejde. Det gøres bl.a. ved at granske vores kategorier, siger David Asmussen, der er næstformand i CCA’s bestyrelse.

Og i år er granskningen mundet ud i, at man ikke længere opererer med de vanlige fire hovedkategorier.

De har hidtil heddet Advertising, Digital, Direct og Design, men i år har man indarbejdet Direct i Advertising og desuden ladet Digital være en del af både Advertising og Design.

Ideer eller design?  

David Asmussen forklarer:

– Vi har taget konsekvensen af, at næsten alt arbejde inden for Advertising og Design sker på et leje af Digital. En silo-opdeling med Digital giver med andre ord ikke længere mening. Derfor er kategorierne nu opdelt ud fra, om der skal vurderes reklame-ideer eller design. 

Ændringerne slår også igennem i sammensætningen af juryerne, der vil være mere blandede end tidligere års juryer. 

Men udvælgelsesmetoden ligger fast:

– Juryen er sammensat ud fra meritter, idet medlemmerne sidder der for alene på baggrund af deres faglige præstationer. Det sikrer, at juryen ikke kan drages i tvivl. De bedste kreative bedømmer det bedste, branchen har at byde på, siger David Asmussen.

Hvad er Spatial Design?

Længere nede i kategori-felterne er det også et par ændringer:

Corporate Print, Product Print og Editorial er fx samlet til én kategori ved navn PRINT/Design, oplyser Romeo Vidner fra Creative Circles bestyrelse. 

Og så er en ny kategori dukket op i design-rækkerne:

– Vi har fået en ny kategori, der hedder Spatial Design. Det kan være designarbejde, som kan klassificeres som udstillingsdesign, facadedesign, kommunikationsdesign i offentlige og kommercielle miljøer, way-finding, retail, kulisse- og scenemiljøer, f.eks. musikfestival, siger Romeo Vidner.

Skal passe til tiden

Om den digitale del af Creative Circle Award, siger bestyrelsesmedlem Pelle Martin:

- At digital finder sin naturlige plads under henholdsvis Design og Advertising, handler om at skabe kategorier, der passer til tiden og til det digitale arbejde, der bliver kreeret hos både Digital-, Reklame-, Dialog- og Designbureauer. 

- Kategorier som UI og UX i design samt Brand Experience var svære at placere og differentiere, og de er blevet afløst af kategorier som Digital / Design / Relaunch, som fokuserer på transformation og brandudvikling samt Digital / Alternative Use of Online Media, tilføjer han. 

Bureauerne har indtil videre taget godt imod justeringerne:

– Vi har haft åbent for tilmeldinger i et par uger, og det ser på nuværende tidspunkt fornuftigt ud – jævnt fordelt over alle kategorier, siger David Asmussen.

Sidste år skulle jurymedlemmerne bedømme 776 indsendte cases, og med en række stærke kreative danske præstationer i ind og udland gennem de senere år, bør interessen for awardshowet også i år være betydelig.

De fire hovedkategorier ved CCA 2019

  • Advertising & Digital Advertising
  • Design & Digital Design
  • Self Promotion
  • Effectiveness & Impact

Du kan læse meget mere om dem – og om awardshowet, juryen og meget mere - på Creative Circles hjemmeside, hvor du også kan indsende cases.

Der er deadline for indsendelser 1. februar – og festen løber af stablen den 24. maj 2019.