En case med titlen adDRESS_THE _FUTURE – og en virtuel tøjkollektion - skabt af bureauet Virtue for det norske modebrand Carlings, har indbragt bureauet den første danske Grand Prix nogensinde ved prisfestivalen The One Show.

I tilgift har samme case ganske enestående vekslet sine otte ”Finalist”-pladser til seks ”blyanter”: Tre af guld, en af sølv, to af bronze, hvortil kommer to ”merits” (hædrende omtale, red.).

- For vores industri er The One Show en meget anerkendt kvalitets-markør, og priserne er svære at vinde, så selvfølgelig er vi mega-stolte, siger Morten Grubak, der er Executive Creative Director hos Virtue, og som nu rejser en tur til New York for at modtage de mange priser.

Og måske bliver der brug for at udvide pris-hylderne yderligere hjemme i Rosenborggade: 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

adDRESS_THE _FUTURE vandt således for nylig også to Webby Awards, casen er shortlistet tre gange ved Danish Digital Award og hele seks gange ved Creative Circle Award.

”Det er et amerikansk nummer”

Morten Grubak fortæller, at han først fik besked om de otte ”blyanter” og ”merits” via mail.

- Alene det var jo ret overvældende, og jeg fortalte det til teamet i forbindelse med et møde, hvor vi netop talte om, hvilken type kreativt arbejde, vi gerne vil være kendt for. adDRESS_THE _FUTURE er et godt eksempel på det. Og alle var selvfølgelig ellevilde over priserne.

Hvornår kom så oplysningen om Grand Prix’en?

- Den fik jeg først 14 dage senere, en dag hvor jeg sad i Bruxelles til en arbejdsfrokost. Min mobil ringer, og jeg kan se, at det er et amerikansk nummer. 

- Jeg tænker først, at det nok er festivalen, der vil sælge os billetter til showet, for vi havde egentlig ikke tænkt os at tage derover, på trods af blyanterne. Der er jo en dyr tur. 

Men så lød beskeden på mobilen, at Virtue havde vundet Grand Prix – eller ”Best of Disciplin”, som den fineste af alle priserne hedder i The One Show.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

– Ja, så havde vi jo ikke rigtig noget valg. Så nu tager vi over og modtager priserne, siger Morten Grubak, der - straks han var hjemme fra Bruxelles - samlede teamet og breakede den store nyhed.

Var tæt på ikke at blive til noget

Ideen til adDRESS_THE _FUTURE opstod, da modebrandet Carlings sidste sommer gerne ville ud at fortælle, at man gik online – altså gik fra kun at have fysiske butikker og til også at åbne en webshop, fortæller Morten Grubak.

- Først tænkte vi lidt: Held og lykke med det, I er 10 år for sent på den, men så opstod ideen: Hvad med at tænke den yderligere 10 år frem i tiden. Hvordan ser en webshop så ud der?

Virtue præsenterede idéen om den virtuelle tøjkollektion for Carlings, og de var meget begejstrede, men ville også gerne have, at bureauet præsenterede idéen for deres bestyrelse. 

- Det gjorde vi, i Oslo, men de vendte tommelfingeren nedad. Ikke fordi de syntes idéen var dårlig, tværtimod, men de var bange for, at det ville backfire – simpelthen fordi tøj- og modebranchen jo faktisk er en del af det problem, kommunikationen adresserer. Det er den næstmest forurenende industri, der findes.

Hvad gjorde I så?

- Vi tog lidt slukørede hjem, men var enige om ikke at give op, så vi spurgte bestyrelsen og ledelsen, om ikke de ville deltage i en workshop om vores idéer i København. Det ville de godt – og lige pludselig midt i det hele slog deres CEO i bordet og sagde: Vi gør det! 

- Så nu er vi selvfølgelig ovenud stolte af, at ideen er blevet anderkendt på så højt et niveau, som The One Show er.

Awards er inspiration til fremtidigt arbejde

The One Show blev stiftet tilbage i 1973 i New York, og anses i dag for at være en af verdens mest prestigefulde kreative prisuddelinger. Og en af de sværeste at vinde.

Bl.a. fordi alle indsendelser ryger igennem et ekstra ”lag” af vurderinger: Først bliver man shortlistet, derefter gennemgår alle cases endnu en vurdering, og kommer man videre derfra, er man ”Finalist”.

Derefter sorteres igen fra, og tilbage står vinderne, som så klassificeres i henholdsvis Merit (hædrende omtale), Bronze, Sølv og Guld – og øverst oppe kommer så en Grand Prix.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og selv om Morten Grubak selvfølgelig ikke lægger skjul på, at man hos Virtue er superstolte af priserne, så mener han også, at de mange festivaler og awards har en anden og vigtigere betydning:

- Awards danner fundamentet for inspiration til fremtidigt arbejde. Selvfølgelig skaber det intern stolthed at vinde en pris og især da en Grand Prix, men det fedeste synes jeg er følelsen af, at man er med til at inspirere andre kreative, giver ideer videre til branchen, siger han og tilføjer:

 - Det betyder, at vi på en eller anden måde også er med til at forme morgendagens kommunikation. Og det er vi faktisk endnu mere stolte af.

Ny kollektion på vej

Virtues case har, siden den blev lanceret sidste efterår, ikke bare vundet priser, men også kastet betydelige mængder international medieomtale af sig.

Bl.a. i det anderkendte branchemedie Contagious og i april i år i Vogue Business.

Og den næste runde af digitalt tøj er allerede i støbeskeen:

- Den første kampagne var forud for sin tid, da den kørte i slutningen af sidste år. Og når den næste runde kommer her til efteråret, så har teknologien selvfølgelig også rykket sig i det tidsrum, siger Joachim Ulrich, der er kreativ hos Virtue, og tilføjer:

- Derfor glæder vi os til at twiste konceptet og derigennem vise, at kampagnen stadig kan være et skridt foran konventionerne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Prisoverrækkelsen finder sted i to runder – den 8. maj og den 10. maj - på Wall Street i New York.

Se case-videoen under prisoversigten.

Priser til Virtue og Carlings ved The One Show 2019 for adDRESS_THE_FUTURE:

  • BEST OF DISCIPLINE AWARD (Grand Prix) - Interactive & Online
  • Branded Entertainment | Augmented, Virtual and Mixed Reality – Guld
  • Branded Entertainment | Use of Technology – Bronze
  • Interactive & Online | Augmented, Virtual and Mixed Reality – Guld
  • Interactive & Online | Innovation in Interactive – Guld
  • Digital Craft | Innovation in Digital Craft –Bronze
  • Mobile | Augmented, Virtual and Mixed Reality – Sølv
  • Mobile | Innovation in Mobile – Merit
  • Social Media | Innovation in Social Media – Merit