Efter succes ved VM i reklame i Cannes i sommer og ved The True Award herhjemme i starten af november skrev teamet bag kampagnen Voiceless Women natten til torsdag dansk reklamehistorie i New York.

Det skete, da årets D&AD Impact Awards blev uddelt, og det blev til en Wood Pencil til den danske kampagne – den første af slagsen ved awardshowet nogensinde.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kampagnen er skabt for organisationen NewLives af produktionsselskabet Uitch Iscratch med creative producer Jacob Salling i en hovedrolle - og med duoen Martin Nørgaard Furze, der er idémanden bag kampagnen, og Mette Carla Albrechtsen i instruktørrollerne.

Og det er en glad Martin Nørgaard Furze, Markedsføring fanger, da prisen er en kendsgerning:

- Det er virkelig så vildt, siger han og fortsætter:

- Impact bedømmer jo på ideen og dens gennemslagskraft udelukkende, og netop derfor er jeg superglad for, at vores arbejde var værdigt til ikke bare at komme igennem nåleøjet til shortlisten, men også at vinde en Pencil. 

Mette Carla Albrechtsen, den anden halvdel af instruktør-duoen, tilføjer:

- Karrieremæssigt er det jo et kæmpe giga kreativt skulderklap, hvis man vinder en blyant. Det er noget, man slet ikke tør drømme om som ny på banen, så vi havde det ret vildt, da vi fandt ud af, vi havde vundet.

Den ypperste anerkendelse

D&AD Impact-prisen er udviklet af D&AD og Advertising Week, og målet er at skabe et globalt initiativ, hvor der kastes lys på kreativt arbejde, der rent faktisk skaber en positiv forandring i verden.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Prisen, der i år uddeles for fjerde år i træk, anses i marketing- og bureaubranchen for at være en af de absolut tungeste kreative awards på den internationale scene, og der uddeles kun få priser – eller Pencils, som trofæerne kaldes.

Blot 21 priser blev det til i år, markant færre end sidste år, hvor juryen belønnede 64 kampagner.

-  D&AD har altid været den ypperste anerkendelse, man kan komme i nærheden af i vores branche, siger Martin Nørgaard Furze.

I dag er både han og Mette Carla Albrechtsen instruktører hos Storyroom, ligesom Martin Nørgaard Furze i dag også er kreativ direktør hos bureauet Goodvertising sammen med Thomas Kolster.

Men i forbindelse med Voiceless Women var det et samarbejde med Jacob Salling og Uitch Iscratch.

Og samarbejdet har været en stærk oplevelse, lyder det fra de to instruktører.

Har reddet liv

Filmen, der blev lanceret i første burst 18. november 2018 på EU’s internationale Anti-trafficking Dag, viser seks forskellige kvinder, fremstillet i omgivelser, så de ”ligner” prostituerede. 

Men kvinderne er synkroniseret og taler med mandestemmer – og det er hård kost, for det er sætninger, der er hentet fra autentiske online-fora, hvor mænd ”anmelder” kvindelige sex-arbejdere.

Og ifølge organisationen NewLives har kampagnen allerede flere gange været med til at hjælpe handlede kvinder i sikkerhed:

- Det er det, kreativiteten kan, når den er bedst. Den kan flytte bjerge, ændre meninger, love og ja, endda redde menneskeliv, siger Martin Nørgård Furze, der tilføjer:

- Det har været fedt, fordi vi har slidt, hver og en på holdet, båret mange hatte hver, og gennemgået så langt et forløb, hvor vi til sidst har kreeret et stykke arbejde, som har gjort en forskel for nogle menneskers liv. Reddet deres liv, 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Mette Carla Albrechtsen uddyber:

- Jeg er meget glad for at få skabt awareness om det dehumaniserende kvindesyn, filmen også fremstiller, for det vedrører ikke kun de handlende kvinder, men hele den kvindelige befolkning, siger hun og fortæller, at ”udtalelserne”, der benyttes i filmen, kommer fra alle mulige samfundslag.

Fra læger til kasseassistenter

Mette Carla Albrechtsen fortæller om ”et super uhyggeligt menneskesyn, der gennemsyrer dele af kundebasen”

- Og et menneskesyn, der nødvendigvis må påvirke i samfundets generelle syn på kvinder og menneskeliv, siger hun.

Martin Nørgard Furze er enig og mener, at det ”er lige der, det menneskelige brændpunkt eksisterer”:

- Fordi hvis du kan tænke sådan om en kvinde, du bruger som en seksuel skal, hvor er grænsen så for, om det samme menneskesyn ikke bløder over i hvordan du ser, din kæreste, søster, din mor eller kvinder generelt. 

Var I overraskede over den ”bredde” i kundebasen?

- Ja, for ved førstes øjekast tænker man jo, at de her mænd er nogle særlinge, nogle udskud i samfundet, men det direkte modsatte viser sig at være sandt, siger Martin Nørgaard Furze og fortsætter:

- Vi fandt anmeldelser fra mænd i alle samfundslag, læger, advokater, buschauffører, butiksassistenter, så lige pludselig var der ikke tale om en lille klase stakler, men en bred vifte af mennesker i samfundet. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De to instruktører bag filmen er i dag ikke i tvivl om, at ”moderne slaveri florerer i bedste velgående”, men de tror også på, at kreativiteten kan gøre en forskel:

- Det er jo derfor, vi gør noget for at gå til kamp imod dette emne og mange andre, væbnet med kreativitet og en tro på at den kan ændre verden - omend lidt ad gangen, slutter Martin Nørgaard Furze.

I forbindelse med offentliggørelse af vinderne har awardshowets Future Impact-jury også udvalgt de cases, der får æren af at deltage i D&AD’s nye Future Impact Programme – et initiativ, der har til formål at støtte, som det hedder: ”Fremragende ideer, der har potentiale til at forandre verden.”

Og også her er der dansk gevinst: Det er Virtues case "Genderless Voice", der er en blandt 11 udvalgte.

Den fineste pris, en Black Pencil, faldt i år til to kampagner: Den ene gik til TBWA/Paris for kampagnen "Harmless Guns" og den anden til McCann i Tel-Aviv for IKEA-kampagnen "ThisAbles".

Du kan se alle 21 D&AD Impact-vindere her.

Se Voiceless Women-casen her – efterfulgt af vinderfilmen fra kampagnen.

Case – Voiceless Women

Voiceless Women Case Study from Martin Nørgaard Furze / No Sleep on Vimeo.

Film – Voiceless Women