Der var hæder til to danske bureauer - Holm Kommunikation og VRPRO - da en af Europas største digitale prisuddelinger, Digital Communication Awards, løb af stablen i Berlin fredag aften.

Holm Kommunikation vandt prisen for bedste digitale arbejde i kategorien ”Institutions” for deres fyrværkerikampagne ”It Won’t Happen To Me” for Sikkerhedsstyrelsen, der med VR-film, digitalt content og influencer-film fik unge fyre til at forstå vigtigheden af fyrværkerisikkerhed.

- Vi er både glade og stolte over at vinde i felt, med så mange flotte digitale projekter fra hele Europa. Vi har haft et fantastisk samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen, der var helt med på at lave en kampagne, der blander forskellige digitale teknologier og værktøjer på en ny og kreativ måde, siger Mathias Holm Pedersen, Managing Partner i Holm Kommunikation, der selv modtog prisen på scenen i Berlin.

Kampagnen blev gennemført sidste år op til nytårsaften, og formålet var at nedbringe antallet af fyrværkeriskader hos unge mænd, der topper skadestatistikkerne.

En virtuel raket i hovedet

Den kreative løsning var at udsætte de unge mænd for en fyrværkeriulykke - ikke i virkeligheden, men i en film i Virtual Reality.

I filmen kunne de unge via VR-teknologi opleve, hvad der kan ske, når man ikke følger Sikkerhedsstyrelsens fyrværkeriråd. Filmen blev målrettet de unge på sociale medier, og kampagnen brugte også events, influencer-film, digitalt content og PR for at nå målgruppen.

Holm Kommunikation stod for ide, koncept og eksekvering af kampagnen for Sikkerhedsstyrelsen, og samarbejdede med Khora VR og Bifrost Production om filmproduktionerne, og kampagnen blev tidligere i år også belønnet med en et "Certificate of Excellence" ved Sabre Awards.

Besøg i flygtningelejr

Ud over de virtuelle raketoplevelser blev også kampagnen ”Sense of Home”, skabt af danske VRPRO for Røde Kors, belønnet med en pris.

Kampagnen, der gjorde det muligt at sætte sig på en bænk og tage et par virtual reality-briller på - og på den måde opleve et virtuelt tage på besøg hos flygtninge i nærområderne til Syrien.

VRPRO står bag kampagneidéen, hvortil kommer konceptudvikling, visuel stil, samt produktion og design af event stande og de karakteristiske røde VR-bænke, som også optræder i den virtuelle oplevelse.

- Virtual reality er et stærkt kommunikationsværktøj, der er med til at sikre høj indlevelse, forståelse og ikke mindst empati. Og netop dét er der brug for, siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors ien pressemeddelelse, og fortsætter:

- Nærområderne er geografisk og mentalt langt væk, men millioner af mennesker er påvirket og har brug for hjælp. Vi håber derfor, at denne oplevelse kan åbne fleres øjne for realiteterne og vise, hvordan Røde Kors hjælper i hele regionen.

Projektet er skabt i samarbejde med Janus Heiberg Madsen, der i rollen som Creative Director har været ansvarlig for 360˚ filmproduktionen, mens Khora Virtual Reality har været ansvarlig for lyd og app-udvikling.

Du kan se alle vinderne ved Digital Communication Awards her.

Og case-filmen for It Won’t Happen To Me” her.

It wont' happen to me from Holm Kommunikation A/S on Vimeo.