Det 12 år gamle danske bryggeri Mikkeller er i dag kendt verden over for sin innovationstrang, sin storytelling og sine tætte relationer med forbrugerne – og en deraf følgende lind strøm af nye øl med anderledes smag. 

Dertil kommer en betydelig fremgang med tocifrede vækstrater fra år til år, og heri skal findes en del af motivationen for, at Mikkeller netop er blevet hædret med HBH Fondens markedsføringspris 2018.

Det er HBH Fonden, der hvert år i samarbejde med CBS uddeler markedsføringsprisen på 50.000 kroner til en dansk virksomhed, som har udmærket sig inden for markedsføring, og i år er det altså Mikkellers tilgang til marketing, der anerkendes.

Prisen blev overrakt i går eftermiddags ved et arrangement med efterfølgende reception på CBS, hvor Mikkellers COO, Jacob Gram Alsing, modtog hæder og klapsalver.

Lytter og monitorerer

I dag er bryggeriet tilstede med barer, bryggerier og smagesteder over hele verden fra New York og Reykjavik til Bangkok og Tokyo, og Mikkeller er bl.a. kendt for at indgå utraditionelle partnerskaber med andre brands. 

Eksempelvis gik bryggeriet sidste år sammen med B&O Play – som i øvrigt modtog HBH Fondens markedsføringspris 2017 – og på en noget usædvanlig vis skabte en fælles-brandet øl: En IPA med titlen Beobrew.

Mogens Bjerre – CBS-professor og jurymedlem – havde bl.a. følgende at sige om prismodtageren i sin motivationstale:

-  Til en vis grad kan man sige, at dette års modtager af prisen har en indefra og ud-tilgang til strategi og marketing, eftersom virksomheden konstant sender nye produkter på markedet – og derpå lytter og monitorerer reaktionerne fra omverdenen og de sociale medier. For derefter at bestræbe sig på at kombinere disse med sine egne ideer om kvalitet.

Fuld kontrol over brandet

- Og så er det en virksomhed, der har forstået, at omgivelserne, atmosfæren og selskabet betyder noget, når man nyder deres produkter, lød det fra Mogens Bjerre, der tilføjede:

- Derfor kan man drikke Mikkeller-øl i bryggeriets egne shops og barer – og på den måde tager bryggeriet fuld kontrol over brandet fra produktion til forbrug.

Mogens Bjerre fremhævede desuden Mikkellers evne til at imødekomme nye forbrugergrupper, som måske ellers ikke er klassiske øl-drikkere, og naturligvis væksten:

- Bryggeriet leverer tocifrede vækstrater år for år og løber ganske enkelt fra branchen. Mikkeller er i dag i 40 lande og er vokset til over 600 ansatte, og virksomheden har i den grad vist, at innovation og ambitioner kan vise vejen frem og træde nye stier

Med prisen på 50.000 kroner følger i øvrigt æren af som brand at være omdrejningspunkt og case-virksomhed for studerende, der skal skrive speciale i foråret 2019.