Syv fornemme priser til Danmark blev det til ved gårsdagens Cannes Corporate Media & TV Awards – populært kaldet ”VM i corporate film” – og det var Lego, Søstrene Grene, Novozymes og ikke mindst M2Film, der modtog hæderen.

Tilsammen blev det til to gange guld, fire gange sølv og en særlig hæder til M2Film, der for andet år i træk løb med titlen som Årets Produktionsselskab - Production Company of the Year.

To af priserne – én af guld og én af sølv – gik til Netflix-dokumentaren Lego House – Home of the Brick i kategorierne Web Documentaries og Lifestyle, Art, Music & Cultur, mens yderligere en guld-statuette blev givet til Lego Classics Creative Storytelling kampagne i kategorien Social Media & Short Videos.

Og det var bestemt ikke kun Lego-brandet, der havde en fest i går. 

En poetisk film fra Søstrene Grene, The wonderful world of Anna and Clara , høstede to sølv-statuetter i henholdsvis Marketing Communication – B2C og Corporate Videos, og en rekrutteringsfilm fra Novozymes blev belønnet med en sølv-statuette i kategorien Human Resources.

Vinderfilmene er alle udviklet og produceret af M2Film, som dermed rider videre på bølgen af succes fra sidste års show i Cannes. 

Her vandt de sammen med A.P. Møller-Mærsk den eftertragtede Grand Prix for The Heart of Trade kampagnen, hvortil kom titlen som Production Company of the Year - en hæder, som de aarhusianske film-troldmænd til stor begejstring genvandt i år.

Jubel hos LEGO House

Lego House - Home of the Brick blev lanceret globalt på Netflix i slutningen af juni og går bag om den massivt omfattende konstruktion af Lego House, et 12.000 kvadratmeter stort oplevelsescenter fyldt med 25 millioner Lego-klodser.

Og resultatet i Cannes vakte da også stor begejstring hos Lego House teamet, der netop i disse dage fejrer den imponerende bygnings 1-års fødselsdag med masser af aktiviteter.

Jesper Vilstrup, General Manager ved Lego House, siger:

- Vi er selv meget begejstrede over filmen, som vi synes giver et godt indblik i, hvordan hver en detalje i Lego House er gennemtænkt, og at huset er gennemsyret af kreativitet og fantasi. Og at den internationale jury er enige i den optik, er jo intet mindre end fantastisk. 

Hos M2Film kunne Ole Holm Christensen, Executive Producer ved M2Film, heller ikke være mere tilfreds med præstationen fra alle involverede parter:

- Det er en fantastisk følelse, når et projekt som dette får anerkendelse ud over det forventede. Når andre end blot seere og brugere af filmen tydeligvist værdsætter den store indsats og dybfølte passion, der ligger bag vores arbejde med Home of the Brick og med Lego-brandet i øvrigt, siger han.

Her er et overblik over de vindende danske film.

  • Guld til LEGO House for Lego House – Home of the Brick i Web Documentaries
  • Sølv til LEGO House for Lego House – Home of the Brick i Lifestyle, Art, Music & Culture
  • Guld til LEGO Classic for Creative Storytelling i Social Media & Short Videos
  • Sølv til Søstrene Grene for The wonderful world of Anna and Clara i Marketing Communication – B2C
  • Sølv til Søstrene Grene for The wonderful world of Anna and Clara i Corporate Videos
  • Sølv til Novozymes for Graduate Recruitment i Human Resources
  • En Blue Dolphin-statuette til M2Film for titlen som Production Company of the Year.