Ved den 11. udgave af Festival of Media Global Awards – der er et af de helt tunge awardshows i den globale mediebureaubranche – blev det til dansk guld.

Hæderen faldt i kategorien ”Best use of Geo Location” til Havas Danmark for et arbejde udført for detailkæden ALDI i samarbejde med Adsquare.

- Det er jo rigtigt glædeligt at få anerkendelse for et veludført stykke arbejde. En anerkendelse der betyder meget for os som bureau, men i den grad også bekræfter os i, at vi er på rette vej med den revitaliseringsplan, der er lagt sammen med ALDI, siger Peter Kirchhoff, Account Director i Havas Danmark, der var i Rom for at modtage prisen i sidste uge.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Sparede millioner på tilbudsaviser

I det vindende arbejde kortlagde Havas Danmark ALDI-kunders færden ved hjælp af GPS-data for at finde frem til de områder, hvor kædens tilbudsaviser blev læst eller ikke blev læst.

- Med denne viden formåede vi at reducere antallet af tilbudsaviser uden mærkbar effekt på salget med i alt 33 procent. Det gav en besparelse på 2,2 millioner euro (godt 16 millioner danske kroner, red.),som blev geninvesteret i den digitale tilstedeværelse, forklarer Peter Kirchhoff

- Her realiserede vi en stigning på 24 procent flere læsere. Derudover fik vi også kunder i tale – især fra de yngre generationer – som traditionelt har været svære at nå ud til i den kommercielle kommunikation, fortsætter Peter Kirchhoff.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Award har givet Havas blod på tanden

Han kan også fortælle, at guldet i Rom har givet Havas Danmark blod på tanden i award-sammenhæng:

- Vi har jo traditionelt været lidt stille på den front, men nu overvejer vi også at sende ind til flere danske awardsshows. Heriblandt Rambukken, siger han.

Dertil kommer at Havas Danmark – med god hjælp fra Havas’ internationale awardteam – allerede er spil til flere internationale priser for ALDI-arbejdet.

- Vi er shortlistet to gange ved MIXX Awards i kategorierne Effective Use of Data og Campaign Effectiveness, så måske bliver ALDI-casen snart belønnet med flere priser, slutter Peter Kirchhoff.

Du kan se en casefilm om den prisvindende ALDI-indsats her: