Med fire priser – tre af guld og en af sølv - blev den danske reklamefilm The Lift for Bianco Footwear et af aftenens mest prisvindende værker, da filmfestivalen Ciclope for tiende år i træk løb af stablen i Berlin.

Det er reklamebureauet & Co. og producenterne hos New Land, der står bag filmen, og begge parter var i Tyskland for at modtage priserne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi er meget beærede over priserne. Det er var et stærkt felt, så vi er stolte over at kunne gøre os bemærket der, siger Mathias Trads, copywriter hos & Co.

Han var sammen med AD’er Lea Flodgaard fra & Co. på scenen for at modtage guld i kategorien Writing/Bedste Manuskript.

I øvrigt foran ingen ringere end Spike Jonze-filmen ”New Normal” for det amerikanske cannabis-firma MedMen.

Skarp konkurrence

Og hvordan er det som tekstforfatter at modtage guld for en ordløs film?

- Ja, det lyder måske lidt pudsigt, men det her er jo på ingen måde alene min fortjeneste. Det er en kæmpe holdindsats, og vi har skrevet om og om, også i klippefasen, siger Mathias Trads til Markedsføring og tilføjer:

- Så æren her går til hele holdet, herunder ikke mindst Lea Flodgaard, Katrine Winblad og Daniel Kragh-Jacobsen, der har instrueret. 

Ud over guldet i Writing-kategorien, blev det også til guld for Bedste Performance:

Det gik til de to hovedroller i The Lift, Anna Bruus Christensen og Niklas Herskind, der også var med på scenen i Berlin. Sølvet i denne kategori blev givet til Apple-filmen ”The Underdogs”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og endelig kunne instruktør Daniel Kragh-Jacobsen og Thor Brammer Jacobsen fra New Land sammen gå på senen og modtage guld i Low Budget kategorien for The Lift.

Ud over de tre gange guld, var der også Ciclope-sølv til The Lift. Det var i kategorien Original Music og hæder går direkte til Anders Singh Vesterdahl, komponisten bag musikken til den ordløse reklamefilm.

Masser af priser

Med priserne i Berlin har The Lift for Bianco Footwear efterhånden markeret sig som en af årets helt tunge prisvindere på den danske reklamescene.

Tidligere i år er det blevet til flere internationale priser: Sølv og bronze ved reklame-VM, Cannes Lions, to gange sølv ved Clio Awards, to bronze og to People’s Choise-priser ved Lovie Awards.

Og herhjemme senest fem priser ved True Award : Guld, to gange sølv – og prisen for henholdsvis Bedste Klip og Bedste Original Musik.

Filmen er desuden i spil til to priser ved Epica Awards 2019.

Nye tal for filmen siger 22,5 millioner views på Facebook og YouTube, omkring 440.000 reaktioner og 187.000 delinger på Facebook.

Organisk reach på Biancos eget Facebook post ligger på næsten 23 procent og på YouTube har næsten 50 procent af de eksponerede set den fem minutter lange film til ende.

The Craft er i fokus

Den nu 10 år gamle syv år gamle kreative festival Ciclope International Festival nyder i stigende grad anerkendelse.

Festivalen hylder film-håndværk på højeste internationale niveau og er en blanding af international konference og awardshow.

Og selv om kategorierne har det med at skifte lidt fra år til år, så er det hele tiden The Craft - The Art of Execution - der er i centrum.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Der uddeles kun en enkelt bronze, en enkelt sølv og en enkelt guld pr. kategori - og guldvinderne præsenteres med en showcase ved award-ceremonien.

Sidst der blev talt dansk på scenen i Berlin, var i 2017, hvor flere danske navne gjorde sig bemærket. 

Herunder også New Land, der vandt to gange guld sammen med det daværende bureau Wichmann/Schmidts film Mash Up for Det Kongelige Teater.

Se alle vinderne her - og se eller gense The Lift her.