Det lille branding- og digital bureau Vulkan Bureau, har inden for det seneste år - uden at gøre det store væsen af sig - markeret sig ganske imponerende ude i den store verden, når det gælder kunsten at skabe brand-sites, der top-performer på mobilen.

Siden prisen Mobile Excellence Awards sidste år blev lanceret af pris-festivalen Awwwards i samarbejde med Google, har Vulkan Bureau således vundet tre ud af de bare ni priser, der er tildelt danskproducerede sites.

Hver uge findes desuden en Mobile Site of the Week, som er det bedst performende site ud af alle sites, der har vundet en Mobile Excellence Award, og her er kun tre af de ni danske sites strøget til tops: Alle tre fra Vulkan Bureau.

Og fornylig landede der lige en særlig fjer i hatten.

Den højeste score nogensinde

Bureauets eget site, www.vulkanbureau.dk har nemlig ikke bare nappet en Mobile Excellence Award, og en efterfølgende Mobile Site of the Week.

Sitet er faktisk også den løsning, som - blandt foreløbig 371 kårede sites fra hele verden - har scoret højest i Mobile Excellence-kategorien. Nogensinde.

- Vi er selvfølgelig utrolig stolte af kåringen fra Awwwards og Google som Mobile Site of the Week. Vigtigheden af den mobile kundeoplevelse er noget, vi prædiker over for vores kunder, så det har været vigtigt for os at tage vores egen medicin, siger Mathias Valentin, der er partner i Vulkan Bureau, og tilføjer: 

- Og at det ovenikøbet er mundet ud i en Mobile Excellence Award med den højeste score, der nogensinde er blevet givet i kategorien, gør os selvfølgelig ekstra glade.

Ud over Vulkan Bureaus eget website, har man tidligere i år vundet med løsninger for møbelproducenten Kebe og audiobrandet Kreafunk. Sidstnævnte blev også nomineret til Mobile Site of the Year tilbage i februar. 

Men hvad er det lige, de unge aarhusianske herrer er gode til?

Time to content

Ja, hvis man læser Awwwards og Googles meddelelse om lanceringen af prisen, får man et ganske godt billede: Det handler om brugervenlighed, naturligvis, men især om hastighed.

Hvilket man også kan forvisse sig om, ved at læse Googles blog fra januar i år, hvor det fastslås, at fra juli 2018 … page speed will be a ranking factor for mobile searches.

- De seneste år har der været meget fokus på content is king, og det har mange virksomheder taget til sig, hvilket har løftet kvaliteten af den generelle kommunikation fra virksomheder og brands, siger Mathias Valentin.

Han mener, at fokus i fremtiden i højere grad kommer til at handle om time to content, hvor indlæsningshastigheden bliver mindst lige så vigtigt et parameter som kvaliteten og prioritering af indholdet.

- For hvad er det allerbedste indhold værd, hvis brugeren allerede har mistet tålmodigheden inden det kommer frem på skærmen?

Man må ikke glemme BtB

Ifølge Google går 53 procent af mobil webtrafik tabt, hvis det tager mere end tre sekunder at loade en hjemmeside fra en mobil enhed.

- Altså må du ikke undervurdere et websites indlæsningshastighed. Hurtige mobiloplevelser betaler sig ret hurtigt tilbage i form af mere engagerede og tilfredse kunder, siger Mathias Valentin, der henviser til nogle af de seneste tal fra Google, som viser, at 60 procent af de personer, der har haft en dårlig mobiloplevelse, er mindre tilbøjelig til at interagere med brandet igen.

Spillereglerne er i øvrigt de samme for BtB og BtC, hvilket ikke så mange tænker over, siger Peter Laursen, partner i Vulkan Bureau:

- Den nye generation af BtB-kunder fokuserer mere og mere på de digitale kontaktpunkter frem for den personlige kontakt, der tidligere har været essentiel for BtB-virksomheder. Men kunderne er i dag mere på farten end tidligere og vælger derfor den digitale vej ind til virksomhederne, hvor de forventer friktionsfrie kundeoplevelser.

Google har selv tidligere vurderet, at brugen af mobile enheder inden for BtB ventes at stige fra to til tre timer om dagen inden udgangen af 2020, hvor rejsetid og pendling bliver betegnet som to af de væsentligste årsager.