Som tidligere beskrevet var danske bureauer fint med fremme, da finalisterne til årets Lovie Awards, det uofficielle web-EM, blev offentliggjort.

Hele 15 danske finalepladser blev det til, og forleden blev guld, sølv, bronze og publikumspriser, Peoples Lovies, så fordelt.

Det resulterede i et fornemt dansk resultat med 18 priser fordelt på seks guld, fem sølv, tre bronze og fire Peoples Lovies ved awarden, der uddeles af the International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS).

Lovie-juryen, der i år bl.a. havde deltagelse af Miriam Plon Sauer fra Another, vurderede i år over 1.500 indsendte digitale arbejder fra 33 lande i så forskelligartede kategorier som websites, internet-video, online-advertising, mobile & apps og sociale medier.

Dobbelt guld til &Co. og Virtue

Den danske bureau-topscorer blev (endnu en gang) &Co., der blev belønnet med to gange guld, en sølv, to bronze samt to Peoples Lovies.

Det blev bl.a. til dobbelt guld og to Peoples Lovies for bureauets iøjnefaldende ”Indoor Generation”-arbejde for Velux.

Også Virtue, Vices danske reklamebureau, kunne juble, da det blev to gange guld og en Peoples Lovie for ”Like What You Hate”-kampagnen for Vice.

Dertil kom en udtagelse til ”The Lovies for Good”, hvor de bedste purposedrevne digitale arbejder i Europa hædres.

- Vi er selvfølgelig møgstolte over at vinde dobbelt guld med "Like What You Hate", bl.a. i Public Service and Activism. Men det, der stjæler fokus hos os, er udtagelsen til Lovie For Good, siger Morten Grubak, der er Creative Director i Virtue Nordic.

- Lovie For Good fremhæver, anerkender og går i dybden med en lille håndfuld særligt udvalgte cases, der inspirerer til reel social forandring i Europa. Så den udmærkelse er for os mere værd end guld, fortsætter han.

Guld til Molamil og Skybrud.dk

Der var også priser af fineste karat til de danske bureauer Molamil og Skybrud.dk. Sidstnævnte vandt med ”Don’t be Numb”-sitet udviklet for Røde Kors, mens Molamil vandt for det fine ”kvantebanditter”-arbejde udført for Syddansk Universitet, som skulle vække unges interesse for bl.a. kvantefysik på en sjov måde.

- Vi brugte legesyge til at tænde en gnist og interesse hos brugerne. Et par mini-spil kan være en fremragende motivation til at komme igennem mere traditionelt læsemateriale, siger Joakim Norman, der er kreativ direktør i Molamil.

Kvantebandit-projektet, som også bureauerne We Love People og RelationsPeople har arbejdet med elementer af, har fået opmærksomhed verden over, heriblandt hos selveste CERN, og det er (indtil videre) blevet oversat til 12 andre sprog end dansk.

- Molamil hjalp os med at skabe et inspirerende website til vores projekt takket være deres fine designløsninger. At være i stand til at skabe løsningen sammen med deres team var ikke blot en god kundeoplevelse, men det gav os også fuld tillid til det endelig produkt, siger centerleder Claudio Pica, Ph.d. i fysik, fra institut for Matematik og Datalogi ved Syddansk Universitet.

Deltag på Digital Copenhagen ’18 - efterårets største konference med fokus på digital transformation

Fem priser til Very Patchwork

Også Very Patchwork gjorde sig fint bemærket ved årets web-EM, da det blev til hele fem priser: Tre af sølv, 1 af bronze og en Peoples Lovie. De faldt alle for Volkswagen-arbejdet ”Generations”.

Og det sætter Thomas Bjerg, CCO og partner i bureauet, naturligvis pris. Ikke mindst publikumsprisen, Peoples Lovie.

- Det er jo fantastisk, at blive hædret af publikum. Det er vel den største hæder man kan få, siger han. 

- Vores priser fra Cannes, Epica osv. er naturligvis helt særlige - det jo er nogle af de største awards i verden, men tre sølv, en bronze og en Peoples Lovie til ”Generations” er med til, at sætte prikken over i’et, når vi snart kigger tilbage på den samlede kampagne, fortsætter Thomas Bjerg. 

Shape og NorGram rundede den fornemme danske prishøst af med hver en sølv-award.

Endelig skal det nævnes, at danske Hans Jørgen Wiberg blev belønnet med Lovies Emerging Entrepreneur Award.

Han fik idéen til app’en Be My Eyes, hvor blinde og svagtseende i over 150 lande via et video-opkald i dag får lynhurtig hjælp af 1,5 mio. frivillige, når de fx er tvivl om, hvorvidt mælken er blevet for gammel eller vaskemaskinen og ovnen indstillet korrekt.  

- Mens den virkelige verden har skabt en stor afstand mellem blinde og normaltseende, så er Be My Eyes bemærkelsesværdig ved at bygge bro over denne kløft og have skabt et ægte digitalt forbundet fællesskab, lyder det bl.a. i begrundelsen for prisen til den danske iværksætter.

Du kan se alle vinderne ved årets Lovie Awards her.