De kreative teams bag to danske prisvinder-cases får nu mulighed for at få international økonomisk og kreativ hjælp til at gøre deres ideer til virkelighed på en større skala.

Det drejer sig dels om de tre studerende ved DMJX Kreativ Kommunikation, Mark Terkelsbøl, Nicolas Housted og Joachim Klintfält, som i juli vandt den første danske Black Pencil  nogensinde for deres Pad Paper-idé.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og dels om teamet bag en af årets danske Cannes Lions-vindere, Virtues Q, The Genderless Voice, den kønsløse stemme, udviklet for Copenhagen Pride.

Begge cases er udvalgt til finalen ved D&AD’s nye Future Impact Programme – et initiativ, der har til formål at støtte, som det hedder: ”Fremragende ideer, der har potentiale til at forandre verden.”

Sparring fra øverste hylde

Blandt de shortlistede ideer, kampagner, produkter eller initiativer, vælger juryen 10 personer ud til at deltage i et program, der dels rummer adgang til en finansieringsfond på omkring en million kroner.

Hertil kommer deltagelse i ”The D&AD Future Impact Accelerator”, en to-dages masterclass, hvor internationale topkreative og marketingprofiler hjælper vinderne med at gøre deres ideer til virkelighed.

I alt 36 finalepladser fordelt på 13 kategorier er det blevet til i D&AD Future Impacts premiere-år, og de to danske cases tager tilsammen tre af pladserne:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Q, The Genderless Voice fra Virtue er shortlistet i henholdsvis Initiative/Community & Civic Engagement og Initiative/Equality & Diversity

- Pad Paper fra Mark Terkelsbøl, Nicolas Housted og Joachim Klintfält er i spil i kategorien Product/ Equality & Diversity.

Måske også en pris på vej

Ud over de to cases, der altså har mulighed for at komme med i D&AD’s nye Future Impact Programme, så har selve awarden med navnet D&AD Impact, også offentliggjort shortlister.

Awarden har til formål at sætte fokus på kreativitet som en ”force for good in the world”, som det hedder i formålsbeskrivelsen, og også her er der dansk islæt.

Det drejer sig også i dette tilfælde om en tidligere Cannes Lions-vinder – kampagnen ”Voiceless Women” fra den lille NGO, New Lives, skabt af Goodvertising og produktionsselskabet Uitch Iscratch.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det var Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen, der som instruktører for sidstnævnte i sommer vandt en sølv-løve i Cannes for deres arbejde med kampagnefilmen.

Vinderne af D&AD Future Impact offentliggøres den 23. oktober, mens vinderne af D&AD Impact først afsløres den 6. november i New York.

Se begge de to shortlister her: Future Impact og Impact.