En fordobling af antallet af danske finalepladser ved Young Director Award fortæller om masser af unge, danske instruktør-talenter på vej frem.

Ikke færre end otte shortlister er det blevet til i år, fordelt på fem kvinder, en mand – og et kollektiv.

Og producer Samuel Cantor fra Bacon, der sidder midt i jury-arbejde i disse timer, er begejstret for det, han har set ind til videre, siger han til Markedsføring:

- Jeg har ikke set al materialet endnu, men jeg er imponeret over niveauet, som er utrolig højt. Jeg ser frem til juryarbejdet i de kommende 24 timer, og ser det som et stort privilegie at blive præsenteret for nogle af de største instruktørtalenter lige nu. 

- Det er en vigtig pris, der fokuserer på vækstlaget blandt unge instruktører - det er her, de kan tage nogle chancer og finde deres eget sprog, tilføjer han.

Noget at leve op til

De shortlistede danske instruktør-talenter er:

- Instruktørkollektivet Sun Creature for filmen Ivandoe – “The Prince and the Pretty Poodle” 

- Martin Nørgaard Furze & Mette Carla Albrechtsen fra Uitch Iscratch for Voiceless Women (som i øvrigt vandt sølv ved Cannes Lions mandag aften) – to shortlister

- Nina Holmgren fra Bacon CPH for to film: I Want You To Panic og Right to Play – tre shortlister i alt

- Sandra Winther fra New Land & Iconoclast for filmen Shadow of a Hurricane (Sandra er i øvrigt også shortlistet for filmen Lowland Kids for det amerikanske produktionsselskab  Willie Productions, Inc.)

- Cecilie McNair fra Bacon CPH for filmen petit a

- Ida Andreasen fra Iconic Film for filmen The Making of Spring.

Og der er lidt at leve op til: Sidste år blev det til både en Gold Screen (Emilie Thalund) og en Silver Screen (Jeppe Lange) til Danmark.

Personlige fortællinger

Samuel Cantor fortæller, at juryen vurderer film i 15 kategorier - alt fra kunstfilm til reklame – så det er svært at generalisere om tendenser.

- Men helt overordnet er den gode idé det absolut vigtigste. De film, der skiller sig ud, er dem, der har en klar retning og et stærkt koncept som udgangspunkt, siger han og tilføjer: 

- Man kan ikke arbejde sig ud af en dårlig idé, og det er meget tydeligt, når en instruktør skinner igennem med sin vision og sin fortælling.

Og så er meget af materialet personligt, fortæller Samuel Cantor:

- Jeg fornemmer at meget af materialet udspringer af personlige erfaringer – og det er en stor fornøjelse at mærke de unge instruktørers ønske om at fortælle deres historie. 

Vinderne findes på torsdag, og er man i Cannes, er der mulighed for at overvære de bedste film on screen.

Du kan se hele årets YDA-shortliste her.