Palle Diederichsen, der blandt andet er tidligere EMEA-direktør for MediaCom Beyond Advertising og Global Client Partner i produktionsselskabet Stink Films, etablerede i slutningen af 2018 et nyt bureau herhjemme, Createch Garage, der nu rummer 11 medarbejdere og landede et resultat før skat på 1,9 millioner kroner ud af en bruttoavance på godt otte millioner kroner i 2019.

- Ser vi på vores resultater, så ser det ud til, at vi har ramt et punkt i marked, hvor der ikke er særligt mange, siger Palle Diederichsen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han fortsætter:

- Det var min tid i London, der fik mig til at stille spørgsmålstegn ved de grundlæggende tanker om, hvordan moderne brands bedst agerer i de marketingsystemer, som den digitale transformation har skabt, siger han og påpeger, at det er i spændingsfeltet mellem kreativitet og det at holde omkostningerne nede, bureauet er lykkes.

Er I et digitalt bureau eller et produktionsselskab?

- Createch Garage er et digitalt bureau, der har en kraftig slagside til produktionen. Det er her, vi mener, at vi har noget særligt at tilbyde markedet, siger Palle Diederichsen, der mener, at der er ofte ”et for højt omkostningsniveau” i branchen i dag.

Det unge bureaus kundeliste omfatter velkendte brands som Saxo Bank, Ørsted, Chr. Hansen, e-BOKS og Sydbank, og bureauet stod i 2019 bag eksempelvis flere end 30 produktioner af online film.

Diederichsen: Kreativitet er stadig kernen

Det er ikke blot produktion af online video, der er på hylderne i bureauet, men også de discipliner, der i dag gør det muligt at udnytte det potentiale, som findes i målrettet, digital marketing, forklarer Palle Diederichsen.

- Vi udvikler jo også kampagnesites og beskæftiger os meget med målrettet, digital marketing såsom re-targeting. Her ser vi i dag, synes jeg, alt for mange eksempler på, at det eksekveres dårligt. Jeg tror, at alle på et eller andet tidspunkt har følt sig ”forfulgt” af brands og bannere i kølvandet på en Google-søgning, og det er unødvendigt, siger han.

Ifølge Palle Diederichsen, så har branchen derfor brug for bureauer som Createch Garage, der tør gøre op ”med gamle rigide marketingsprocesser”. Og skære ned på priserne.

- Vores første årsresultat er flot, men jeg er mere stolt af, at vi i vores første leveår har lykkes med at skabe en kreativ kultur, der udfolder sig med en integreret respekt for og forståelse af mediesidens dyder i forhold til performance og data. Det, vi arbejder for og tror på, er, at det vigtigste i en konstant effektiv marketing er kreativitet – noget der har været glemt i de seneste 10 års digitale transformation, siger Palle Diederichsen

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Forventer fortsat vækst

Selvom hele verden – og ikke mindst bureaubranchen – i øjeblikket mærker effekten af coronakrisen, så forventer Createch Garage ikke, det vil have den store påvirkning på hverken resultatet for 2020 eller den videre vækstrejse.

For selvom ingen havde forudset coronavirussens kvælertag på erhvervslivet, er Createch Garages koncept ”tilpasset et fremtidigt fald i den danske økonomi”, forklarer Palle Diederichsen.

- Siden finanskrisen har vi i de sidste ni år haft ét langt opsving. Da vi sad ved skrivebordet og skulle til at starte vores bureau op, så vi på dette. Vi var alle en del af branchen under finanskrisen, hvor vi så, hvordan alt ændrede sig markant fra dag til anden, siger han.

Derfor var Createchs ledelse, der foruden Palle Diederichsen også omfatter Mads Piil, chef for produktion og organisation, og Esben Hjort, ansvarlig for kreativitet og kvalitet, enige om at gå med et koncept, der ville trives i både gode og hårde tider.

- Ingen havde dog forudset corona, og på mange måder har vi også været heldige. Havde vi tilbage i slutningen af 2018 kunne forudse det her, havde vi nok været lidt mere tilbageholdende. Alligevel er håbet, at vi i 2020 kan fastholde de flotte tal fra 2019 med en lille forventning om vækst, siger Palle Diederichsen.

Tidligere Global chef for MediaCom Beyond Advertising, CEO, Dentsu Aegis Creative Great, UK & Ireland, James Morris, er i øvrigt tilknyttet Createch Garage som Non-Executive Director.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.